Tilgængelighedserklæring
Professionshøjskolen VIA University College forpligter sig til at gøre webstedet viden.via.dk/evu tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på viden.via.dk/evu?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Professionshøjskolen VIA University College, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på viden.via.dk/evu:
- E-mail: rsee@via.dk
- Telefon: 87551426
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder loven fuldt ud
- Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Interaktivt element overholder ikke forbedret størrelse
Interaktive elementer, såsom knapper eller links, skal være mindst 44 x 44 pixels, så alle brugere nemt kan klikke eller trykke på dem. Det er vigtigt, at de interaktive elementer har en passende størrelse, så personer med fysiske handicap eller personer, der bruger touchscreens, kan interagere med dem uden problemer. -
Farvekontrasten opfylder ikke det forbedrede krav
Der er ikke tilstrækkelig farvekontrast mellem teksten og baggrunden på denne side til at opfylde kravet til forbedret kontrast. Tekst- og baggrundsfarver, der er i konflikt eller har for lidt kontrast i forhold til hinanden, kan forårsage læsbarhedsproblemer for farveblinde eller svagtseende brugere (synstab svarende til ca. et syn på 20/80). -
Feltindtastningsfejl meddeles ikke fuldt ud
Udfyldelse af en dårligt designet formular kan være en forvirrende oplevelse for brugere med kognitive eller synsmæssige funktionsnedsættelser. Brugere skal kunne forstå, hvilke oplysninger der skal angives, og i hvilket format. Hvis brugeren indtaster forkerte oplysninger, skal denne gøres opmærksom på det med en fejlmeddelelse, der indeholder kontekst og vejledning. -
Tekst afkortes, når størrelsen tilpasses
Besøgende skal kunne skalere tekst til 200 % uden at miste nogen oplysninger. Der opstår ofte problemer, når overflow: hidden bruges til at forhindre, at tekst gengives uden for et bestemt område. Dette afkorter indholdet ved kanten af beholderen og gør overløbet usynligt. Svagtseende besøgende kan muligvis ikke få adgang til oplysningerne, hvis teksten er afkortet (afskåret), når den skaleres op. -
Linjehøjden er under minimumsværdien
line-height for afsnit skal være mindst 1,5 gange skriftstørrelsen. Når tekstlinjer er for tæt på hinanden, bliver teksten vanskeligere at læse. Det kan påvirke dit websites anvendelighed for alle brugere – men især for brugere, der er svagtseende eller har dysleksi. -
Grupperede formularkontrolelementer mangler et tilgængeligt navn
Når grupperede formularkontrolelementer har et tilgængeligt navn, hjælper det en bruger af skærmlæser med at forstå en formular. Det tilgængelige navn læses op for brugeren og beskriver formålet med relaterede kontrolelementer, f.eks. en række valgmuligheder, kreditkortoplysninger eller en adresse. Hvis formularen er lang eller kompliceret, hjælper det også med at skelne mellem flere grupper af formularkontrolelementer. -
Grupperede formularkontrolelementer mangler et tilgængeligt navn
Når grupperede formularkontrolelementer har et tilgængeligt navn, hjælper det en bruger af skærmlæser med at forstå en formular. Det tilgængelige navn læses op for brugeren og beskriver formålet med relaterede kontrolelementer, f.eks. en række valgmuligheder, kreditkortoplysninger eller en adresse. Hvis formularen er lang eller kompliceret, hjælper det også med at skelne mellem flere grupper af formularkontrolelementer. -
Overskrifterne er ikke strukturerede
Ét eller overskriftsniveauer er sprunget over. Overskriftstags hjælper brugere af kompenserende teknologi til at forstå, hvordan indholdet er struktureret. De bruges også til navigering med skærmlæseren på siden. Når du tilføjer overskriftstags, skal du sørge for, at de følger en indlejret struktur. h1 bruges til den primære overskrift, efterfulgt af h2 til underoverskrifter og videre til h6. -
Indhold mangler efter overskrift
Overskrifter bruges til at strukturere indhold i et hierarki. Dette hjælper brugerne med at vide, hvor de skal starte, og hvordan indholdsafsnit relaterer sig til hinanden. Indhold skal vises som forventet, herunder mellem overskrifter på samme niveau og efter det sidste afsnit eller den sidste sideoverskrift. Overskrifter strukturerer indhold på en tilgængelig måde. De bør organiseres i et logisk hierarki, så brugere af skærmlæsere og alene af tastatur nemt kan forstå og navigere i indholdet -
Skriftstørrelsen er fast
font-size er angivet som fast ved hjælp af en absolut længdeenhed, f.eks. px, pt eller cm. Svagtseende brugere ønsker måske at justere standardskriftstørrelsen i deres browser for at gøre læsningen nemmere. -
Tomme overskrifter
Denne side indeholder én eller flere "tomme" overskrifter (overskriftstags uden tekstindhold). Overskrifter hjælper med at opdele indhold og gøre det lettere for besøgende at scanne en side for oplysninger. De skal konfigureres korrekt, så brugere af skærmlæsere kan bruge dem på denne måde. En overskrift betragtes som "tom", hvis der ikke er en tekst, som en skærmlæser kan videresende til brugeren. Billedoverskrifter betragtes som tomme, hvis der ikke er noget tekstalternativ. -
Beholderelementet er tomt
Nogle roller er designet til at indeholde andre roller. Dette element har denne type rolle, men det indeholder ingen elementer, der kræver en ejer. Roller giver oplysninger om indholdsstruktur, og hvordan sideelementerne passer sammen. Nogle roller afhænger af andre roller for at skabe sammenhæng. Rollen listitem giver f.eks. kun mening i sammenhæng med list eller group. -
Link mangler et tekstalternativ
Links, der repræsenteres med billeder eller ikoner, kan være problematiske for brugere, der er blinde eller er svagtseende. Tekstalternativet skal beskrive linkets formål – eller det, som brugerne kan forvente at finde, når de klikker på det.
Uforholdsmæssig stor byrde
Intet at angive
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Analysen beror på en teknisk analyse udført med Siteimproves Accessibility værktøj NextGen. Der kan dog forekomme redaktørfejl, som vi muligvis ikke har nævnt i erklæringen, idet disse fejl ændrer sig løbende, og tilgængelighedserklæringen er et øjebliksbillede. En redaktørfejl kan eksempelvis være: Fejl i overskrifthierarkiet eller link uden tekstalternativ. Vi tilstræber en løbende uddannelse af vores redaktører, hvilket betyder et kontinuerligt fokus på at udbedre disse fejl. Vi håber at kunne udbedre en stor del af vores webtilgængelighedsfejl i løbet af 2025.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.