Tilgængelighedserklæring
VIA University College forpligter sig til at gøre webstedet https://www.via.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.via.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte VIA University College, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.via.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode.
Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har anvendt Siteimproves Accessibility Tool.
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
- Farvekontrasten opfylder ikke minimumskrav eller det forbedrede krav
Der er ikke tilstrækkelig farvekontrast mellem teksten og baggrunden side til at opfylde minimumskravet til kontrast, ej heller kravet til forbedret kontrast. Tekst- og baggrundsfarver, der er i konflikt eller har for lidt kontrast i forhold til hinanden, kan forårsage læsbarhedsproblemer for farveblinde eller svagtseende. - Teksten er ikke medtaget i et ARIA-landemærke
Alt tekstindhold, der kan opfattes af brugeren, skal medtages i et ARIA-landemærke. Landemærkeroller indeholder oplysninger om sidestruktur og kan hjælpe brugere af hjælpemidler med navigation på siden. Tekst uden for landemærker gør det vanskeligere at navigere for nogle brugere - Rolle med underforstået skjult indhold har tastaturfokus
Nogle elementer har en rolle, der indebærer, at deres interne struktur skal være skjult for hjælpeteknologier. Med andre ord har deres underelementer en præsentationsrolle. Hvis et underelement har tastaturfokus, skal det flyttes uden for rollen presentation. Skærmlæsere ignorerer alt indhold med rollen presentation. Hvis dette omfatter fokuserbare underelementer, annonceres disse ikke for brugeren, som kan gå glip af vigtige oplysninger. - Linjehøjden er under minimumsværdi
line-height for afsnit skal være mindst 1,5 gange skriftstørrelsen. Når tekstlinjer er for tæt på hinanden, bliver teksten vanskeligere at læse. Det kan påvirke dit websites anvendelighed for alle brugere – men især for brugere, der er svagtseende eller har dysleksi. Faste linjehøjder (angivet i px, pt eller cm) kan forårsage andre tilgængelighedsproblemer. Det bør derfor undgås, hvis det er muligt. Det er bedst at angive en linjehøjde, som er relativ i forhold til skriftstørrelsen, så indholdet skaleres proportionalt, når der zoomes ind. - Overskrifter er ikke strukturerede
Ét eller overskriftsniveauer er sprunget over. Overskriftstags hjælper brugere af hjælpemidler til at forstå, hvordan indholdet er struktureret. De bruges også til navigering med skærmlæseren på siden. Når du tilføjer overskriftstags, skal du sørge for, at de følger en indlejret struktur. h1 bruges til den primære overskrift, efterfulgt af h2 til underoverskrifter og videre til h6. - Indhold mangler efter overskrift
Overskrifter bruges til at strukturere indhold i et hierarki. Dette hjælper brugerne med at vide, hvor de skal starte, og hvordan indholdsafsnit relaterer sig til hinanden. Indhold skal vises som forventet, herunder mellem overskrifter på samme niveau og efter det sidste afsnit eller den sidste sideoverskrift. - Tomme overskrifter
Overskrifter hjælper med at opdele indhold og gøre det lettere for besøgende at scanne en side for oplysninger. De skal konfigureres korrekt, så brugere af skærmlæsere kan bruge dem på denne måde. En overskrift betragtes som "tom", hvis der ikke er en tekst, som en skærmlæser kan videresende til brugeren. Billedoverskrifter betragtes som tomme, hvis der ikke er noget tekstalternativ. - Link mangler tekstalternativ
Links skal altid have et tekstalternativ. Linkteksten kan indsættes i HTML – den behøver ikke at være synlig. - Beholderelementet er tomt
Nogle roller er designet til at indeholde andre roller. Dette element har denne type rolle, men det indeholder ingen elementer, der kræver en ejer. Roller giver oplysninger om indholdsstruktur, og hvordan sideelementerne passer sammen. - Den synlige label og det tilgængelige navn stemmer ikke overens
Det tilgængelige navn på ethvert interaktivt element skal indeholde den tilhørende synlige tekst-label. Brug af to forskellige navne til et enkelt sideelement kan skabe en forvirrende brugeroplevelse for brugere af hjælpemidler. Brugere af talegenkendelse kan f.eks. have svært ved at aktivere et kontrolelement, hvis den label, der vises på skærmen, ikke stemmer overens med det tilhørende tilgængelige navn. - Element-id'erne er ikke entydige
I indhold, der er implementeret ved hjælp af opmærkningssprog, har elementerne komplette start- og sluttags, elementerne er indlejrede efter deres specifikationer, de indeholder ikke attribut-dubletter og ID’er er unikke; undtagen hvor specifikationerne tillader det. To eller flere elementer på siden har samme id-værdi. Disse skal være entydige. - Billeder mangler tekstalternativ
Alle ikke-dekorative billeder skal have et tekstalternativ (også kaldet "alt-tekst"). Tekstalternativer bruges til at beskrive billeder for personer, som ikke kan se dem. Dette omfatter personer, som bruger skærmlæsere, når de er på internettet. - Linjehøjde er fast
Line-height er angivet som fast ved hjælp af en absolut længdeenhed, f.eks. px, pt eller cm. Svagtseende personer bliver muligvis nødt til at zoome ind på tekst for at kunne læse den. Når linjehøjden er fast, skaleres den ikke proportionalt med teksten – hvilket påvirker både sidens læsbarhed og æstetik. Det er bedst at angive en linjehøjde, der er relativ i forhold til skriftstørrelsen, så de skaleres sammen. - Siden starter ikke med en overskrift på niveau 1
En overskrift på niveau 1 h1 fortæller brugeren, hvad siden handler om, før denne beslutter sig for at navigere igennem indholdet. Overskrifter bruges til at strukturere indhold i et hierarki efter betydning. Hvis en side starter med et andet overskriftsniveau, kan det skabe forvirring for brugeren. - Skriftstørrelse er fast
Font-size er angivet som fast ved hjælp af en absolut længdeenhed, f.eks. px, pt eller cm. Svagtseende brugere ønsker måske at justere standardskriftstørrelsen i deres browser for at gøre læsningen nemmere. Faste skriftstørrelser tilsidesætter disse indstillinger i nogle browsere. Derfor er det bedst at bruge en relativ længdeenhed for font-size, f.eks. em eller %. - Side mangler en titel
Alle sider skal have en beskrivende titel. Titlen er det første, der præsenteres af en skærmlæser, når en side indlæses. Det fortæller brugeren, hvor denne er på dit site, og hvilken type indhold der kan forventes. - Linket gå til hovedindhold mangler
De fleste websider har et navigationsafsnit øverst, som indeholder mange links (og muligvis billeder, annoncer og mere). Selvom seende brugere kan bruge visuelle signaler til at springe dette afsnit over, kan brugere af skærmlæsere sidde fast og lytte til en lang liste med links – medmindre der gives mulighed for at overspringe det. Linket "gå til hovedindhold" eller "spring navigering over" skal være tydeligt i fokus, så seende tastaturbrugere (f.eks. personer med motoriske handicap) kan se, at det findes. På denne måde har de også mulighed for at omgå links, når de navigerer på siden. Dette fungerer ikke optimalt. - Side mangler overskrifter
Siden har tilsyneladende ikke nogen overskriftstags (h1 til h6) eller andre elementer med role som overskrift. Overskriftstags hjælper brugere af hjælpemidler til at forstå, hvordan indholdet er struktureret. De bruges også til navigering med skærmlæseren på siden. - Grupperede formularkontrolelementer mangler et tilgængeligt navn
Grupperede formularkontrolelementer kan omfatte elementer såsom afkrydsningsfelter eller alternativknapper, hvor brugeren skal foretage et valg. Hver gruppe skal have et tilgængeligt navn, så brugere af skærmlæsere kan forstå formålet med gruppen. Når grupperede formularkontrolelementer har et tilgængeligt navn, hjælper det en bruger af skærmlæser med at forstå en formular. Det tilgængelige navn læses op for brugeren og beskriver formålet med relaterede kontrolelementer, f.eks. en række valgmuligheder, kreditkortoplysninger eller en adresse. - Et præsentationselement er eksponeret over for hjælpemidler
Et element er blevet markeret som dekorativt, men det forbliver eksponeret over for hjælpemidler. Sideelementer kan markeres som dekorative, hvis de ikke føjer nye oplysninger til siden. Det kan forbedre brugeroplevelsen for brugere af skærmlæsere – ved at fjerne irrelevant "støj". I dette tilfælde ser elementet ud til at være til mere end bare pynt. Elementet kan nås med tastaturet (det er interaktivt), eller det har en ARIA-attribut, som kommunikerer noget til hjælpemidler. - Er billedfilnavnet et passende tekstalternativ?
Fejlen opstår primært på billeder, der mangler alt-tekst. Der skal enten være en alt-tekst, eller billedet skal være angivet som decorative. Tekstalternativet for billedet er ofte bare et filnavn, hvilket ikke er godt nok. - Indikator for tastaturfokus mangler
Fokusindikatorer hjælper tastaturbrugere med at fortælle, hvilket element på en side der modtager input fra tastaturet. Den vises som en visuel markør – som et omrids eller en fremhævning – der flytter sig med tastaturfokus. - Links i samme kontekst med samme tekstalternativ
To eller flere links i den samme kontekst har præcist samme linktekst – selvom de peger på forskellige sider. Svag eller generisk linktekst kan være problematisk for brugere af hjælpemidler – især hvis de ikke kan se den visuelle kontekst. Det er bedre at angive et tekstalternativ, der kan stå alene, og som tydeligt beskriver destinationen eller formålet med linket. - Identiske Iframe-elementer
Iframe-elementer (iframes) bruges til at indsætte indhold fra andre dele af internettet. Et tekstalternativ, der opsummerer indholdet, hjælper skærmlæserbrugere med at forstå formålet med det pågældende Iframe-element på siden. - Synstolkning
Der er ikke synstolkning til forudindspillet videoindhold i synkroniserede videoer (video med lydspor).
Uforholdsmæssig stor byrde
- Rent lydindhold (audio only) og rent videoindhold (video only) (forudindspillet)
Det er en uforholdsmæssig stor byrde, hvis vi skal transskribere al gammelt lyd- og videoindhold, der ligger på VIAs hjemmesider, produceret før september 2020.
Fejlen forventes ikke udbedret, men vi transskriberer fremadrettet al video og lydmateriale. - Gamle pdf’er og studieordninger er ikke optimeret.
Mange af vores uddannelser har gamle studieordninger liggende, som de facto ikke bliver efterspurgt eller læst. Filerne bliver ikke optimeret, idet nye studerende optages på nye tilgængeliggjorte studieordninger. Det vil være en uforholdsmæssig stor byrde at optimere mere end 100 filer. - Brug af tredjepartsprodukt
Vi anvender i enkelte tilfælde et produkt/system, der ikke er tilgængeliggjort fra leverandrens side. Eksempelvis værktøjet fra Playable til quizzer og værtøjet fra Danske Professionshøjskoler til studieaktivitetsmodeller.
Ikke omfattet af loven
Ikke udfyldt
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Analysen beror på en teknisk analyse udført med Siteimproves Accessibility værktøj NextGen. Der kan dog forekomme redaktørfejl, som vi muligvis ikke har nævnt i erklæringen, idet disse fejl ændrer sig løbende, og tilgængelighedserklæringen er et øjebliksbillede. En redaktørfejl kan eksempelvis være: Fejl i overskrifthierarkiet eller link uden tekstalternativ. Vi tilstræber en løbende uddannelse af vores redaktører, hvilket betyder et kontinuerligt fokus på at udbedre disse fejl. Vi håber at kunne udbedre en stor del af vores webtilgængelighedsfejl i løbet af 2024.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.