Tilgængelighedserklæring
Professionshøjskolen VIA University College forpligter sig til at gøre webstedet www.via.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.via.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Professionshøjskolen VIA University College, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.via.dk:
- E-mail: rsee@via.dk
- Telefon: 87551426
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder loven fuldt ud
- Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Teksten er ikke medtaget i et ARIA-landemærke
Alt tekstindhold, der kan opfattes af brugeren, skal medtages i et ARIA-landemærke. Tekstindhold, der kan opfattes af brugere, refererer til tekst, der kan opfattes af brugere af kompenserende teknologi – hvoraf noget kan være usynligt for seende brugere. Landemærkeroller indeholder oplysninger om sidestruktur og kan hjælpe brugere af kompenserende teknologi med navigation på siden. Tekst uden for landemærker gør det vanskeligere at navigere for nogle brugere. -
Farvekontrasten opfylder ikke minimumskravene til kontrast
Der er ikke tilstrækkelig farvekontrast mellem teksten og baggrunden på denne side til at opfylde minimumskravet til kontrast. Tekst- og baggrundsfarver, der er i konflikt eller har for lidt kontrast i forhold til hinanden, kan forårsage læsbarhedsproblemer for farveblinde eller svagtseende brugere (synstab svarende til ca. et syn på 20/40). For at opfylde WCAG-kontrastkravet skal du have et kontrastforhold på 4.5:1 for normal tekst og 3:1 for stor tekst (18 punkter og derover, eller 14 punkter fed). -
Tomme overskrifter
Overskrifter hjælper med at opdele indhold og gøre det lettere for besøgende at scanne en side for oplysninger. De skal konfigureres korrekt, så brugere af skærmlæsere kan bruge dem på denne måde. En overskrift betragtes som "tom", hvis der ikke er en tekst, som en skærmlæser kan videresende til brugeren. Billedoverskrifter betragtes som tomme, hvis der ikke er noget tekstalternativ. Tomme overskrifter kan også oprettes ved et uheld i nogle CMS-editorer – dette skyldes normalt, at der er anvendt en overskriftstypografi på mellemrum i teksten. -
Indhold mangler efter overskrift
Overskrifter strukturerer indhold på en tilgængelig måde. De bør organiseres i et logisk hierarki, så brugere af skærmlæsere og alene af tastatur nemt kan forstå og navigere i indholdet. Indhold skal vises som forventet, herunder mellem overskrifter på samme niveau og efter det sidste afsnit eller den sidste sideoverskrift. Hvis der mangler indhold, ved brugeren ikke, om oplysningerne er skjult, eller om et overskriftsniveau er anvendt forkert. -
Beholderelementet er tomt
Roller giver oplysninger om indholdsstruktur, og hvordan sideelementerne passer sammen. Nogle roller afhænger af andre roller for at skabe sammenhæng. Rollen listitem giver f.eks. kun mening i sammenhæng med list eller group. -
Link mangler et tekstalternativ
Links, der repræsenteres med billeder eller ikoner, kan være problematiske for brugere, der er blinde eller er svagtseende. Tekstalternativet skal beskrive linkets formål – eller det, som brugerne kan forvente at finde, når de klikker på det -
Billede mangler et tekstalternativ
Alle ikke-dekorative billeder skal have et tekstalternativ (også kaldet "alt-tekst"). Tekstalternativer bruges til at beskrive billeder for personer, som ikke kan se dem. Dette omfatter personer, som bruger skærmlæsere, når de er på internettet -
Interaktivt element overholder ikke minimumsstørrelse eller -afstand
Interaktive elementer, såsom knapper eller links, skal være af en sådan størrelse eller placering, at brugerne nemt kan klikke eller trykke på dem. Det er vigtigt, at de interaktive elementer har en passende størrelse og placering, så personer med fysiske handicap eller personer, der bruger touchscreens, kan interagere med dem uden problemer. -
Overskrifterne er ikke strukturerede
Ét eller overskriftsniveauer er sprunget over. Overskriftstags hjælper brugere af kompenserende teknologi til at forstå, hvordan indholdet er struktureret. De bruges også til navigering med skærmlæseren på siden. Rettelse af din overskriftsstruktur kan også hjælpe med at forbedre SEO på dit site. -
Siden starter ikke med en overskrift på niveau 1
En overskrift på niveau 1 h1 fortæller brugeren, hvad siden handler om, før denne beslutter sig for at navigere igennem indholdet. Overskriftstags hjælper brugere af kompenserende teknologi til at forstå, hvordan indholdet er struktureret. De bruges også til navigering med skærmlæseren på siden -
HTML-elementet er forældet eller overflødigt
Kompenserende teknologi er designet til at fungere med den mest opdaterede HTML-version. Brug af elementer, der er forældede eller overflødige, kan forårsage kompatibilitetsproblemer for brugeren. Forældede elementer medfører også en utilgængelig brugeroplevelse. Elementet <marquee> er f.eks. forældet, fordi det genererer rulletekst, som er vanskelig at læse og klikke på. Dette påvirker brugere med synsmæssige, motoriske eller kognitive funktionsnedsættelser. -
Feltindtastningsfejl meddeles ikke fuldt ud
Udfyldelse af en dårligt designet formular kan være en forvirrende oplevelse for brugere med kognitive eller synsmæssige funktionsnedsættelser. Brugere skal kunne forstå, hvilke oplysninger der skal angives, og i hvilket format. Hvis brugeren indtaster forkerte oplysninger, skal denne gøres opmærksom på det med en fejlmeddelelse, der indeholder kontekst og vejledning. Når en formularfejlmeddelelse markeres som aria-atomic, læser en skærmlæser fejlen fuldt ud, hver gang den optræder. Hvis aria-atomic mangler, læses kun det rettede input. Hvis fejlen ikke meddeles fuldt ud i forbindelse med indtastningsfeltet, kan det være vanskeligt for brugeren at udfylde formularen korrekt. -
Grupperede formularkontrolelementer mangler et tilgængeligt navn
Når grupperede formularkontrolelementer har et tilgængeligt navn, hjælper det en bruger af skærmlæser med at forstå en formular. Det tilgængelige navn læses op for brugeren og beskriver formålet med relaterede kontrolelementer, f.eks. en række valgmuligheder, kreditkortoplysninger eller en adresse. Hvis formularen er lang eller kompliceret, hjælper det også med at skelne mellem flere grupper af formularkontrolelementer. -
Sidesproget er ikke angivet
Tags for sproget fortæller skærmlæsere, hvordan teksten på en side skal udtales. Hvis tags for sprog mangler eller indtastes forkert, vender skærmlæseren tilbage til standardindstillingerne for udtale. Det kan resultere i en underlig eller forvirrende oplevelse for de brugere, som besøger sider med indhold på mere end ét sprog. -
Tekst afkortes, når størrelsen tilpasses
Besøgende skal kunne skalere tekst til 200 % uden at miste nogen oplysninger. Der opstår ofte problemer, når overflow: hidden bruges til at forhindre, at tekst gengives uden for et bestemt område. Dette afkorter indholdet ved kanten af beholderen og gør overløbet usynligt. -
Et præsentationselement er eksponeret over for kompenserende teknologi
Sideelementer kan markeres som dekorative, hvis de ikke føjer nye oplysninger til siden. Det kan forbedre brugeroplevelsen for brugere af skærmlæsere – ved at fjerne irrelevant "støj". I dette tilfælde ser elementet ud til at være til mere end bare pynt. Elementet kan nås med tastaturet (det er interaktivt), eller det har en ARIA-attribut, som kommunikerer noget til kompenserende teknologi.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
Rent lydindhold (audio only) og rent videoindhold (video only) (forudindspillet)
Det er en uforholdsmæssig stor byrde, hvis vi skal transskribere al gammelt lyd- og videoindhold, der ligger på VIAs hjemmesider, produceret før september 2020. Fejlen forventes ikke udbedret, men vi transskriberer fremadrettet al video og lydmateriale. -
Gamle pdf’er og studieordninger er ikke optimeret.
Mange af vores uddannelser har gamle studieordninger liggende, som de facto ikke bliver efterspurgt eller læst. Filerne bliver ikke optimeret, idet nye studerende optages på nye tilgængeliggjorte studieordninger. Det vil være en uforholdsmæssig stor byrde at optimere mere end 100 filer. -
Brug af tredjepartsprodukt
Vi anvender i enkelte tilfælde et produkt/system, der ikke er tilgængeliggjort fra leverandrens side. Eksempelvis værktøjet fra Playable til quizzer og værtøjet fra Danske Professionshøjskoler til studieaktivitetsmodeller.
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Analysen beror på en teknisk analyse udført med Siteimproves Accessibility værktøj NextGen. Der kan dog forekomme redaktørfejl, som vi muligvis ikke har nævnt i erklæringen, idet disse fejl ændrer sig løbende, og tilgængelighedserklæringen er et øjebliksbillede. En redaktørfejl kan eksempelvis være: Fejl i overskrifthierarkiet eller link uden tekstalternativ. Vi tilstræber en løbende uddannelse af vores redaktører, hvilket betyder et kontinuerligt fokus på at udbedre disse fejl. Vi håber at kunne udbedre en stor del af vores webtilgængelighedsfejl i løbet af 2025.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.