Tilgængelighedserklæring

Vejen Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://vejen.viewer.dkplan.niras.dk/plan/41#/1469 tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://vejen.viewer.dkplan.niras.dk/plan/41#/1469?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Vejen Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://vejen.viewer.dkplan.niras.dk/plan/41#/1469

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Manuel og automatiseret.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser:

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • H-tags og ASIDE
    Indførelse af H og ASIDE er en stor og grundlæggende ændring, der er forbundet med ret stor risiko og med et stort omfang. Der laves løbende opgraderinger til understøttelse af H tags, der bliver anvendt i indholdsfelter.
  • Billeder
    Manglende alt tekster
  • Link til pdf'er på Plandata
    Alle PDF-udgaver af lokalplaner (forslag og vedtagne) og kommuneplaner udstilles hos Plandata.dk. Da disse er juridiske dokumenter, er det ikke muligt/ lovligt at uploade nye udgaver af PDF’ erne. Det betragtes derfor som en uforholdsmæssig stor byrde at skulle gøre disse PDF´er webtilgængelige bagudrettet. Plandata gennemgår en proces for at få gjort alle pdf'er webtilgængelige. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis – f.eks. ved oplæsning.
  • Tillæg til lokalplaner
    Tillæg til lokalplaner er oftest udarbejdet på baggrund af indscannede lokalplandokumenter og er derfor ikke webtilgængelige. Plandata gennemgår en proces for at få gjort alle pdf'er webtilgængelige. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis – f.eks. ved oplæsning.
  • Kommuneplantillæg til kommuneplan 2021
    Kommuneplantillæggene til kommuneplan 2021 er ikke webtilgængelige. Ved vedtagelse af den nye Kommuneplan 2025 bliver alle tillæg indarbejdet i den digitale udgave af kommuneplanen og vil ikke længere fremgå som pdf´er. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis – f.eks. ved oplæsning.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Tillæg til lokalplaner
    Lokalplaner før 2018 findes kun som pdf og derfor vil det være en uforholdsmæssig stor byrde, at gøre dem webtilgængelige. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis – f.eks. ved oplæsning.

Ikke omfattet af loven

  • Online kort
    Online kort er ikke omfattet af kravene i lov om webtilgængelighed
  • Lokalplaner udarbejdet før 23. september 2018
    Lokalplaner før 2018 findes kun som pdf og derfor vil det være en uforholdsmæssig stor byrde, at gøre dem webtilgængelige. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis – f.eks. ved oplæsning.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi bestræber os på at følge Digitaliseringsstyrelsens retningslinjer for webtilgængelighed. Vi anvender vores digitale arbejdsplatform og skabeloner, som er webtilgængelige. Når vi opretter nye planer, er vi bevidste om at gøre indholdet tilgængeligt fra start. Vi uddanner vores medarbejdere, så vi har de digitale værktøjer og kompetencerne til at agere efter loven.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.