Tilgængelighedserklæring

VALLENSBÆK KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://www.vallensbaek.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.vallensbaek.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte VALLENSBÆK KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.vallensbaek.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Brugertest og Siteimproves analyseredskab.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Bilag til referater
    Bilag til referater bliver udformet som PDF'er. De eksporteres både fra word, Excel, Indesign mm. Bilagene overholder ikke tilgængelighedskravet fuldt ud.
  • Selvbetjening
    Al vores selvbetjening består i dag af PDF'er, du skal udfylde og sende til kommunen. PDF-skabelonerne overholder ikke tilgængelighedskravet fuldt ud.
  • Øvrige PDF'er
    PDF'er med information om tilbud, arrangementer eller andet, er ikke fuldt ud tilgængelige.
  • Kort - Giv et praj
    Vi har på siden "Giv et praj" et kort, som ikke er fuldt ud tilgængeligt. Vi vil tage fat i leverandøren, og bede dem om at arbejde med tilgængeligheden af kortet.
  • Kalender
    Vi har en kalender på hjemmesiden, hvor der er et par ting, der endnu ikke er tilgængelige. 1) Formularen, hvor man opretter events som borger, er endnu ikke webtilgængelig 2) Kalenderfunktionaliteten (hvor man vælger dato som filtrering) er endnu ikke webtilgængelig Vores webbureau arbejder på at gøre det tilgængeligt hurtigst muligt.
  • Beholderelement er tomt
    Alle accordions på vallensbaek.dk har tomme beholderelementer. Accordionens rolle er opmærket som ‘tablist’, men der er ikke nogen ‘list’-elementer under det. Vi arbejder på at få det løst.
  • Element id’er er ikke entydige
    To eller flere elementer på flere af vores indholdssider har samme id-værdi. Disse skal være entydige. Vi har flere indholdssider, hvor vi har flere borger.dk-artikler på. Deres id er markeret som ‘kernetekst’. Men fordi artiklerne er forskellige, så bør id’erne også være forskellige. I kalenderen er gentagende arrangementer ligeledes markeret med det samme id, selvom de har forskellige datoer. De skal have forskellige id'er. Vi arbejder på at få det løst.
  • Utilstrækkelig farvekontrast
    Stjernemarkeringen på ‘Tilmeld dig nyhedsbrevet’ har ikke høj nok kontrast. Under høringer har ‘Emnet’ under overskriften ikke tilstrækkelig farvekontrast. Farvekontrasten i ‘Gratis’-stickeret i kalenderen er ikke høj nok farvekontrast.
  • Skjult element er fokuserbart
    På siden om grundejers forpligtelser er der et skjult element, som er fokuserbart.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi arbejder internt på at identificere bilagsskabere og få dem trænet i, at gøre bilag til dagsordner tilgængelige. Vi arbejder på at finde tilgængelige selvbetjeningsløsninger. Vi arbejder løbende med omdanne øvrige PDF'er til HTML-tekst. Vi er løbende i dialog med vores webbureau om, hvordan vi kan rette hjemmesiden til, med de fejl vi finder i Siteimprove.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.