Tilgængelighedserklæring

Erhvervsstyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet udviklingidanmark.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på udviklingidanmark.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Erhvervsstyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på udviklingidanmark.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Knap uden tekstalternativ
    En knap på siden ’Støttede projekter 2014-2021’ mangler en beskrivende alternativ tekst, og kan derfor ikke aktiveres af brugere, der benytter forskellige hjælpemidler.
  • Farvekontrasten opfylder ikke minimumskravene til kontrast
    Siderne 'Kom med på kommunikationsworkshop!' og '55 mio. kr. ekstra til Virksomhedsprogrammet skal hjælpe flere SMV’er med grøn omstilling og eksport' indeholder en tabel, hvor tabeloverskriften ikke har tilstrækkelig kontrast mellem tekst og baggrund. Fejlen er registreret til udbedring.
  • Interaktivt element overholder ikke minimumsstørrelse eller -afstand
    Siderne 'Hjælp til ansøgning og projektadministration' og 'Viden og data' indeholder et element, som er under 24 x 24 pixels. Fejlen er registreret til udbedring.
  • Excel-dokumenter
    På webstedet er der i øjeblikket 25 Excel-dokumenter, som ikke overholder tilgængelighedskravene, og som derfor ikke er tilgængelige for brugere, der benytter skærmlæsere m.m. Excel-dokumenterne er forsøgt gjort tilgængelige, men er ikke fuldt tilgængelige.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Farvekontraster i grafer og lignende i ældre, uaktuelle pdf-filer
    På webstedet har vi valgt at undtage ældre, uaktuelle pdf-dokumenter, som er generet fra PowerPoint, for kontrastproblemer. Dokumenterne skal ligge på webstedet som dokumentation for overholdelse af kommunikationsforpligtelsen fra EU. Dokumenterne benyttes af få brugere, hvorfor det vil være en uforholdsmæssig stor byrde at ændre farver på fx grafer og diagramtekster.
  • Kontrast på krediteringstekster på billeder i pdf-filer
    I ansøgningsmaterialer benyttes stemningsbilleder, hvor fotografernes kreditering i nogle tilfælde ikke har tilstrækkelig kontrast. Da kreditering på stemningsbilleder ikke har betydning for forståelsen af pdf’ernes indhold, og krediteringsteksterne kan oplæses af en skærmlæser, vurderer vi, at det er en uforholdsmæssig stor byrde at ændre kontrasterne.

Ikke omfattet af loven

  • Selvbetjening til åbne ansøgningsrunder
    På hjemmesiden er der en række ansøgningsrunder, som kan ansøges via en selvbetjeningsløsning, der tilgås på https://tasportalprod.erst.dk/TAS_Dashboard_PROD/Login/?returnUrl=%2fTAS_Dashboard_PROD%2f. Løsningen er tredjepartsindhold, der kan tilgås via hjemmesiden, og vurderes dermed som undtaget.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Erhvervsstyrelsen sikrer løbende webtilgængelighed ved at anvende forskellige automatiske tilgængelighedsværktøjer og CMS-plugins til kontinuerlig screening af sitet. Hvis styrelsen modtager monitoreringsrapporter fra DIGST, registreres alle fejl på A- og AA-niveau i et projektstyringssystem med henblik på fejlrettelse. For at skabe overblik over dokumenter registreres undtagne dokumenter og dokumenter med webtilgængelige alternativer. Der er rettighedsstyring på upload af dokumenter, som skal sikre, at dokumenterne bliver tjekket, og at der tages stilling til dokumenternes webtilgængelighed. Nyudvikling testes både automatisk og manuelt i forskellige tilgængelighedsværktøjer, så funktionelle og brugervenlighedsmæssige fejl afhjælpes så tidligt som muligt. Der er igangsat et projekt, hvor nye dokumentskabeloner og Accessibility Assistant skal implementeres med forventning om, at minimere tilgængelighedsproblemer i digitale udgivelser.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.