Tilgængelighedserklæring

Institut for Menneskerettigheder forpligter sig til at gøre webstedet https://training.humanrights.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://training.humanrights.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Institut for Menneskerettigheder, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://training.humanrights.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Institut for Menneskerettigheder har fået foretaget en tilgængelighedsevaluering af webstedet af Useit Consulting Denmark i efteråret 2024 med henblik på at vurdere niveauet af tilgængelighed samt få udarbejdet en plan for at opnå en høj grad af tilgængelighed og digital inklusion.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Menuer og navigation
    Nogle menuer, herunder topmenuen og indholdsfortegnelsen i kurser, kan I nogle visninger ikke tilgås med tastaturnavigation. I alle visninger er menuerne svære at forstå for skærmlæserbrugere. Hele webstedet er lavet i en e-læringsplatform ved navn Moodle med et tema, som markedsføres som tilgængeligt, og Institut for Menneskerettigheder afventer at leverandøren af temaet vender tilbage omkring udfordringen med menuerne. På sitet findes en liste over selve e-kurserne, så man kan gå direkte til kursusindholdet uden at skulle navigere via Moodle-platformen.
  • Indholdssider med skærmlæser
    Siderne på webstedet er bygget op af indholdsblokke, og disse indholdsblokke kommunikeres meget aktivt for skærmlæserbrugere som “Region top blocks” og “Region bottom blocks” med overskriften “Blocks”, samt en overflod af andre landemærker, som ikke bidrager med information, men forstyrrer brugeroplevelsen for skærmlæserbrugere. Institut for Menneskerettigheder arbejder på at afdække, hvor meget de selv kan løse i deres system og hvor meget leverandøren af temaet til platformen kan løse. På sitet findes en liste over e-kurserne, så man kan gå direkte til kursusindholdet uden at skulle navigere via Moodle-platformen.
  • Selve e-kurserne
    Selve e-kurserne, som åbnes i et popup-vindue, er lavet i forskellige værktøjer hen over en årrække og har derfor varierende grader af tilgængelighed. Det værktøj, som bruges til at lave nye kurser, producerer kursusmateriale som har en høj grad af tilgængelighed, mens nogle ældre e-kurser har en lavere grad af tilgængelighed, især for skærmlæserbrugere. I forbindelse med løbende opdateringer af kursusmaterialet på platformen, vil redaktørerne have fokus på at forbedre tilgængeligheden af indholdet, herunder markere grafiske elementer som dekorative, tilføje manglende tekstbeskrivelser og forbedre farvekontraster.
  • PDF-læser til rapporter
    Der findes en mindre mængde rapporter i PDF-format på webstedet. Disse vises i browserens egen PDF-læser-funktion. I Safari kan PDF-læseren slet ikke vises, og i andre browsere varierer tilgængeligheden af PDF-læseren. På sider med en PDF-læser er der også indsat et link til at downloade samme rapport, så man kan læse dokumentet på den måde, man ønsker det.
  • Padlet, som bruges til “Reflections and thoughts”
    Til “Reflections and thoughts” i kursusforløbene bruges en social platform ved navn Padlet til deling af refleksioner. Den nuværende visning af platformen har udfordringer i forhold til blandt andet brug med tastatur og skærmlæser samt problemer med farvekontrast og zoom. Institut for Menneskerettigheder arbejder på at finde en visning af Padlet, der er mere tilgængelig.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Kurser finansieret af eksterne parter
    På platformen findes kursusindhold af ældre dato, som er finansieret og udviklet af andre parter, og som Institut for Menneskerettigheder ikke har redigeringsrettigheder til. Institut for Menneskerettigheder vil i fremtidige samarbejder med eksterne leverandører understrege vigtigheden af at kursusmaterialer er tilgængelige samt henvise til konkret vejledningsmateriale i, hvad dette betyder, samt hvordan tilgængeligheden kan evalueres. For eksisterende kursusmateriale, som er leveret af eksterne parter, kan tilgængeligheden kun forbedres ved at udskifte hele kurset med et nyt kursus, som skal bygges op helt fra bunden. Dette er en større investering, som ikke ligger inden for den nuværende budgetramme. Institut for Menneskerettigheder har valgt at offentliggøre de ældre kurser på trods af at de ikke er fuldt ud tilgængelige, da Institut for Menneskerettigheder vurderer, at den samfundsgavnlige effekt af at flere borgere lærer om menneskerettigheder opvejer ulemperne ved at materialet ikke fuldt ud kan tilgås af alle borgere.

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Hele webstedet er lavet i en e-læringsplatform ved navn Moodle med et tema, som markedsføres som tilgængeligt, og Institut for Menneskerettigheder afventer at leverandøren af temaet vender tilbage omkring udfordringen med menuerne (primo 2025). Som en midlertidig løsning har vi lavet en manuel liste over alle e-kurserne, så man kan gå direkte til kursusindholdet uden at skulle navigere via Moodle-platformen. I forbindelse med løbende opdateringer af kursusmaterialet på platformen, vil redaktørerne have fokus på at forbedre tilgængeligheden af indholdet. I slutningen af 2025 vil vi igen få foretaget en brugertest af platformen.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.