Tilgængelighedserklæring

KØBENHAVNS KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://www.thorvaldsensmuseum.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.thorvaldsensmuseum.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte KØBENHAVNS KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.thorvaldsensmuseum.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Der er foretaget automatiske test med blandet andet QualWeb og en manuel gennemgang af Netvenlig (www.netvenlig.dk.dk.)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Ikke-tekstbaseret indhold
    Alt-tekster er essentielle for skæmlæserbrugere og personer med nedsat syn. Det er ikke alle illustrationer, som skal have en beskrivelse, men tagget "alt=" SKAL være til stede. Ellers vil skærmlæsere forsøge at beskrive illustrationen på anden vis, for eksempel ved at læse filnavnet
  • Rent lydindhold (audio only) og rent videoindhold (video only) (forudsindpillet)
    Forsiden har en videosekvens, der kører i loop. Videon er sådkal "audio only", og her siger reglerne, at der skal være et alternativ, som for eksempel tekst eller lydspor "som præsenterer information, der svarer til forudindspillet rent videoindhold". Det vil sige, at der skal være en beskrivelse, der giver blinde og svagsynede de samme informationer om videoens indhold, som seende får.
  • Undertekster
    Video med speak eller dialog skal have et tekstalternativ. Dette leveres typisk som undertekster. Undertekster kan udføres som "Open Captions" eller "Closed Captions". Begge versioner er tilstrækkelige for at opfylde kriteriet.
  • Information og relationer
    Der er mange eksempler på forkert brug af overskriftkoder til at mærke tekst op. Overskrifter er ikke så meget designelementer, som det er information - både til den seende og ikke-seende bruger. Det visuelle hierarki er meget vigtigt for at forstå sidens struktur, og hurtigt genkende områder, der kunne være vedkommende for brugeren. For overskrifter dannes hierarkiet af overskriftkoderne. For en skærmlæserbruger er det essentielt, at der er struktur og hieraki i overskrifterne. Ellers fungerer Elementlisten (som er en genvejsliste til for eksempel overskrifter på siden) ikke og det vil være meget svært at danne sig et overblik over, hvordan siden hænger sammen, og hvor de væsentlige elementer er henne
  • Kontrast
    På "Kommende udstillinger" er der et billede, som indeholder tekst. Kontrastforholdet mellem baggrund (#D0D3DC) og tekst (#ffffff) er målt til 1,5:1 Kontrastforholdet hovednavigationen på "Besøg museet" er godkendt i forhold til baggrundsfarven, men mellem aktuel side (#4C7D5C) og øvrige navigationslinks (#777575) er forholdet 1:1, hvilket gør det svært for svagsynede og personer med farveblindhed at skelne elementerne fra hinanden. Kontrastforholdet på flere overskrifter på forsiden falder til 1:1 eller tæt på, når overskrifterne står på en billedbaggrund. Eksempel "Nyhedsbrev" som bliver hvid på hvid flere steder.
  • Pause, stop og skjul
    På "Kommende udstillinger" er der et billede, som indeholder tekst. Kontrastforholdet mellem baggrund (#D0D3DC) og tekst (#ffffff) er målt til 1,5:1 Kontrastforholdet hovednavigationen på "Besøg museet" er godkendt i forhold til baggrundsfarven, men mellem aktuel side (#4C7D5C) og øvrige navigationslinks (#777575) er forholdet 1:1, hvilket gør det svært for svagsynede og personer med farveblindhed at skelne elementerne fra hinanden. Kontrastforholdet på flere overskrifter på forsiden falder til 1:1 eller tæt på, når overskrifterne står på en billedbaggrund. Eksempel "Nyhedsbrev" som bliver hvid på hvid flere steder.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vores handlingsplan er at få udbedret alle de fejl og mangler vi er bekendt med via vores eksterne rapport.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.