Tilgængelighedserklæring

Herning kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://tandplejen.herning.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://tandplejen.herning.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Herning kommune, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://tandplejen.herning.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har fået lavet en gennemgang af en ekstern rådgivningsvirksomhed i forhold til sitets generelle opbygning, og derudover har vi Siteimprove tilknyttet hjemmesiden, hvorigennem vi selv løbende evaluerer sitet og dets indhold.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Dokumenter
    Sitet rummer 2 pdf-flier som ikke er webtilgængelige. Sundhedsplanen: PDF-filen er en grafisk fremstilling af Tandplejens sundhedsplan 2017-2022. Den er desværre ikke digitalt tilgængelig for mennesker med visse typer handicap. PDF'ens indhold ligger også i et tilgængeligt format på siden, dog uden kvalitetsstandarder, instrukser og procedurer for Tandplejen. Tilmeldingsblanket til omsorgstandplejen bliver bla brugt at private tandlæger.
  • Selvbetjening-Tandplejens bookingssystem
    Booktandplejen.herning.dk er en selvbetjeningsside under tandplejen.herning.dk. Vores selvbetjeningsløsning har lige nu en række udfordringer i forhold til webtilgængelighed. Der er dels tekniske udfordringer i forhold til opbygningen af løsningen og indholdsudfordringer i forhold til de pdf’er, som bliver sendt til borgerne som beskeder inde i løsningen. Vi planlægger at gå i dialog med leverandøren i forhold til det tekniske setup, og vi vil gennemgå vores skabeloner i forhold til brevene inde i systemet.
  • https://herning.boernetandplejen.dk/
    herning.boernetandplejen.dk/ er en selvbetjeningsside under tandplejen.herning.dk. Den giver information om tandplejen. Vores selvbetjeningsløsning har lige nu en række udfordringer i forhold til webtilgængelighed. Der er dels tekniske udfordringer i forhold til opbygningen af løsningen og indholdsudfordringer i forhold til de pdf’er, som bliver sendt til borgerne som beskeder inde i løsningen. Vi planlægger at gå i dialog med leverandøren i forhold til det tekniske setup, og vi vil gennemgå vores skabeloner i forhold til brevene inde i systemet.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi bruger dagligt Siteimprove til at komme tættere på målet om at blive helt webtilgængelige. Vi forsøger desuden at udrydde dokumenter på hjemmesiden én af gangen, så vi har mest muligt indhold som html.

Håndhævelse af webtilgængelighedsloven

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du forinden kontakte det offentlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Dette gør du via kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at det offentlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse via henvendelsesformularen.