Tilgængelighedserklæring

Faaborg-Midtfyn kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://symfonien.fmk.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://symfonien.fmk.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Faaborg-Midtfyn kommune, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://symfonien.fmk.dk/

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Billeder er uden alternative tekster
    Billeder er ikke korrekt opmærket. F.eks. mangler der alternativ tekst eller angivelse af, om billedet er dekorativt. Vi forventer, at fejlen er løst ved implementering af ny hjemmeside i 2020.
  • Tekniske elementer er mangelfuldt opmærket
    En række elementer af mere teknisk karakter er ikke korrekt opmærket. Det drejer sig f.eks. om formularer og tabeller, hvor etiketter, felter og knapper m.m. mangler beskrivelse. Vi forventer, at fejlen er løst ved implementering af ny hjemmeside i 2020.
  • Ingen mulighed for at springe over gentaget indhold
    Det er ikke muligt at springe over gentagne blokke af indhold. Vi forventer, at fejlen er løst ved implementering af ny hjemmeside i 2020.
  • Farvekontrast på hjemmesiden
    Farven på tekst og farven på baggrunden står ikke i tilstrækkelig høj kontrast til hinanden. Vi forventer, at fejlen er løst ved implementering af ny hjemmeside i 2020.
  • Manglende identifikation af links
    Link er ikke navngivet entydigt eller kun vist med farve. Vi forventer, at fejlen er løst ved implementering af ny hjemmeside i 2020.
  • Utilgængelig tilsynsrapport i pdf-format
    Vi forventer, at fejlen er løst ved implementering af tilgængeliggjorte tilsynsrapporter i efteråret 2020.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

I 2020 får institutionen en ny hjemmeside, som overholder de tekniske krav til webtilgængelighed. Desuden anvender vi Siteimprove til at screene for tilgængelighed, og vi gennemgår jævnligt websitet manuelt for at tjekke for uhensigtsmæssigheder, som Siteimprove ikke fanger. Endeligt arbejder vi løbende på at minimere brugen af dokumenter på websitet og i stedet vise informationen direkte som indhold.

Håndhævelse af webtilgængelighedsloven

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du forinden kontakte det offentlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Dette gør du via kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at det offentlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse via henvendelsesformularen.