Tilgængelighedserklæring

Sydtrafik forpligter sig til at gøre webstedet https://www.sydtrafik.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.sydtrafik.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Sydtrafik, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.sydtrafik.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • PDF dokumenter er ikke tilgængelige
    Hvor det er muligt bliver pdf’ere på hjemmesiden gjort tilgængelige. Hvis en pdf ikke er tilgængelig kan den indmeldes til Sydtrafik, som så sørger for at den bliver gjort tilgængelig. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis - fx ved oplæsning. Hvor relevant henvises til at man kan ringe til Kundeservice eller benytte sig af andre services som fx Rejseplanen.
  • Sider med kort er ikke tilgængelige
    Rutekort som pdf eller interaktive kort, samt sider med interaktive kort som fx LiveMap, kan ikke præsenteres på en tilgængelig måde. Vi henviser til at man kan ringe til Kundeservice. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis - fx ved oplæsning.
  • Ledige stillinger er ikke tilgængelige
    Jobopslag og rekrutering ligger hos ekstern part, og er ikke webtilgængeligt. Vi henviser til at man kan ringe til Sydtrafiks HR-afdeling.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Dokumenter med lille læserskare
    En del filer vil kræve en uforholdsmæssig stor byrde at gøre tilgængelige. Det drejer sig primært om ældre og omfangsrige filer med en lille læserskare. Det kan fx være referater, årsberetninger, rapporter med grafer og tabeller, eller taltunge budgetter og regnskaber. Hvis en en fil ikke er tilgængelig kan den indmeldes til Sydtrafik, som så sørger for at den bliver gjort tilgængelig. Ved behov præsenterer vi indholdet på anden vis - fx ved oplæsning.

Ikke omfattet af loven

  • Ikke udfyldt
    Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi laver løbende manuelle tjek af indhold på websitet. Fx for billeder uden Alt-tekster, korrekt brug af overskrifter, sigende links og generelt læsevenlige tekster. Herudover arbejder vi løbende for at minimere brugen af pdf filer på websitet. De erstattes i stedet af tekstsider, hvor det er muligt.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.