Tilgængelighedserklæring
Svendborg Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.svendborg.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.svendborg.dk/?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Svendborg Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.svendborg.dk/
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode.
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Webstedet er testet af ekstern part med henblik på vurdering og forbedring af både den
tekniske og redaktionelle tilgængelighed. Testen er gennemført med en blanding af
automatiske og manuelle testmetoder på et repræsentativt udvalg af sider.
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
- Grafisk indhold
Grafisk indhold af væsentlig karakter er ikke forsynet med tilgængelige alternativer.
Dertil er en del dekorativt grafisk indhold forsynet med unødvendige
tekstalternativer. - Tredjepartsindhold
Der er tredjepartsindhold på webstedet, der ikke lever op til kravene for
tilgængelighed. Det relaterer sig blandt andet til cookie-banneret samt
præsentationer af forskellige kort. - Etiketter
Ved enkelte etiketter er der uoverensstemmelse mellem den synlige (visuelle) etiket
og den usynlige (programmeringsmæssigt bestemte) etiket. - Tastaturnavigation og fokusrækkefølge
Enkelte steder er der fundet komponenter, der ikke indgår i fokusrækkefølgen og
dermed ikke kan tilgås med tastatur. Dertil er der fundet enkelte fejl i
fokusrækkefølgen, som ikke fremstår som meningsgivende. Dette inkluderer
ligeledes læserækkefølgen for skærmlæserbrugere, som i nogle tilfælde er nødsaget
til at flytte fokus ’tilbage’ i læserækkefølgen for at få fokus på nyt indhold på siden. - Ombrydningsvisning
Visse steder opstår der fejl i ombrydningsvisningen, hvilket bevirker at visse typer af
indhold ikke kan vises tilstrækkeligt. - Anvendelse af farve
Enkelte steder er farve anvendt som eneste visuelle middel til at informere om,
hvilken fane eller kategori der er valgt. - Sidestrukturer
Webstedet indeholder fejl i opmærkningen af sidestrukturer såsom overskrifter,
citater, lister og skjult indhold. Dertil er der eksempler på indhold, hvor information
og relation ikke præsenteres korrekt for skærmlæserbrugere
Uforholdsmæssig stor byrde
- Synstolkning og undertekster
Løsningen indeholder flere videoer, hvor tilføjelsen af synstolkning og tilgængelige
undertekster vurderes at være en uforholdsmæssig stor byrde. Der er tale om kortere
videoer, der udelukkende tjener et underholdningsformål. Disse er dermed ikke
nødvendige for eventuelle organisatoriske eller administrative processer. - Dokumenter
Flere PDF-dokumenter lever ikke op til kravene for tilgængelighed. Det drejer sig især om
dagsordener og bilag. Det vurderes, at tilgængeliggørelsen af alle disse vil være en
uforholdsmæssig stor byrde i forhold til antallet af læsere. Vi har dog indkøbt skabeloner,
som skal hjælpe med at gøre den fremadrettede produktion tilgængelig. - Regnskaber
Myndighedens regnskab og budget består af detaljerede skemaer og tabeller, der ikke overholder kravene til tilgængelighed fuldt. Det vurderes som en uforholdsmæssig stor
byrde at gøre indholdet i disse tilgængeligt i forhold til efterspørgslen på disse sider. Man
har mulighed for at kontakte myndigheden, såfremt man har brug for oplysningerne.
Ikke omfattet af loven
- Dokumenter offentliggjort før d. 23. september 2018
Dokumenter offentliggjort før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer. - Medieindhold offentliggjort før d. 23. september 2020
Medieindhold offentliggjort før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer.
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Vi arbejder på at uddanne de medarbejdere, der arbejder med hjemmesiden bedre, så vi kan sikre bedre beskrevet grafisk indhold og mere struktur på sideopbygningen.
Vi kigger på arbejdsgange internt i kommunen, for at sikre at alle i kommunen arbejder mere webtilgængeligt.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.