Tilgængelighedserklæring
Sundhed.dk forpligter sig til at gøre webstedet www.sundhed.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.sundhed.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Sundhed.dk, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.sundhed.dk:
- Kontaktside: https://www.sundhed.dk/borger/service/om-sundheddk/kontakt/
- E-mail: info@sundhed.dk
- Telefon: 44222080
- Kontaktfunktion: Tlf. 44 22 20 80 Mail: info@sundhed.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder loven fuldt ud
- Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Flere elementer har samme ID
Der er eksempler på at et ID, bliver brugt på flere forskellige elementer. Fejlen kan forstyrre parsing og derfor give problemer for kompenserende hjælpeteknologi. Fejlen optræder på forsiden, navigationssider med søgefelt, Medicinsk Ordbog i Patienthåndbogen og kommentarfeltet i Lægehåndbogen. Dette vil blive løst når sundhed.dk overgår til nyt design og cms. I ’Find privathospital ved ret til hurtig udredning og det udvidede frie sygehusvalg' er der tre områder med <id="content"> i koden - alle elementer skal have et unikt id, som ikke må gentages. -
Misvisende og mangelfulde link- og knaptekster
Pagineringsknapper på løsninger læses blot op som "1", "2" osv. og giver ikke indikation af, at de styrer sideskift. Hjælpeikonet til ’Find Behandler’ er ikke navngivet. Det betyder, at brugere af skærmlæsere får dem læst op som ”knap” uden en forklaring på knappens funktion. Værktøjsikonerne "tip en ven", "udskriv" og "gå til top" på blandt andet artikelsider i Læge- og Patienthåndbogen er kodet uden et navn, så en skærmlæserbruger får ikke at vide, hvad knappens formål er. Der er eksempler på linktekster, der ikke entydigt beskriver linkets formål eller destination, hvilket kan gøre det svært for brugere af hjælpemidler at forstå, hvad linket fører til. Fx generiske linktekster såsom 'læs mere her'. Sundhed.dk monitorerer dette løbende og udsender rapporter om udbedring af fejlen til eksterne redaktører. -
Problemer med tastaturfokus
Tastaturfokus er ikke muligt på hjælpeikonet til ’Find Behandler’. Hjælpeikonet til ’Find privathospital ved ret til hurtig udredning og det udvidede frie sygehusvalg ’ kan ikke modtage tastaturfokus og er kodet på en måde, der gør, at de helt overses af skærmlæsere. Søgefelt og ”Vis” knap i ’Find privathospital ved ret til hurtig udredning og det udvidede frie sygehusvalg’ kan heller ikke modtage tastaturfokus. I ’Tandlægepriser’ kan forsideknaplinks samt ’Flere områder” og ”Vis som graf” ikke modtage tastaturfokus. Ydermere kan filtrene, som kan åbnes med "Flere områder" få tastaturfokus uden området er åbent. Links og accordions i ’Tandlægepriser’ har ikke en synlig fokusindikator, når de modtager tastaturfokus. -
Problemer med kontrastforhold
Kontrasten er ikke tilstrækkelig i pagineringsknapperne på flere løsninger. I Patienthåndbogen og spots med brug af Patienthåndbogens farver kontraster den grønne farve ikke tilstrækkeligt på den lysegrønne baggrund. Problemet vil blive løst, når Patienthåndbogen får nyt design i slutningen af 2025. Hjælpetekster på overblikssiden i 'Tandlægepriser' er skrevet med farvet tekst, der har for lav kontrast til baggrunden. -
Billeder mangler alt-attribut
Der er identificeret billeder på sundhed.dk, som mangler alt-attribut. Blandt andet ved ikoner i footeren, fotos og illustrationer til artikler og indholdssider, genvejslinks i hovedmenuen og trin-guiden til ’Find privathospital ved ret til hurtig udredning og det udvidede frie sygehusvalg’. Det betyder, at nogle skærmlæsere vil læse billedets filnavn i stedet. -
Utilgængelig hovedmenu og misvisende struktur
Menu-knappens funktion og indhold er ikke beskrevet. Det gør det svært for skærmlæsere at identificere, at der er en menu. Derudover formidles tilstanden af menuen heller ikke – så en bruger af en skærmlæser ved ikke om menuen er åben eller lukket. Links under sektionsoverskrifterne i menuen er kodet som overskrifter. Det er et problem, da navigationen kan blive uoverskuelig for brugere af skærmlæsere, da de kan få den opfattelse, at der er indhold som mangler. Normalt vil man forvente, at der efter en overskrift følger relateret indhold, hvilket ikke er tilfældet her. Problemet vil blive løst ved overgangen til nyt design af menuen i den kommende tid. -
Flere områder markeret som hovedindhold
Der er fundet flere sider, hvor role="main" er brugt to gange til at markere sidens hovedindhold med landemærker. Problemet løses i Læge- Patienthåndbogen ved overgangen til nyt design i slutningen af 2025. -
Søgefiltre formidler ikke tilstand
På søgesider med filtre er filtermulighederne er kodet som en række links, der ikke formidler til skærmlæseren, hvad der eksempelvis er valgt (der mangler begrundelse). Problemet forventes at blive løst i Læge og Patienthåndbogen, når siderne overgår til nyt design i slutningen af 2025. -
Indhold og funktioner forsvinder ved zoom eller små skærme
I søgefelter skæres autosuggest-visningen over, hvis feltet er for bredt ift. skærmbredden. Værktøjsknapper til ”tip en ven” og ”udskriv” bliver skjult på små skærmstørrelser. For indhold i Læge- og Patienthåndbogen vil dette blive løst med overgangen til det nye design i slutningen af 2025. I 'Find behandler' skjules labeltekst til antal resultater per side ved zoom på 300%. -
Inputfelter mangler synlige labels
Inputfelter til filtre i 'Find behandler' og 'Tandlægepriser' mangler synlige labels. Inputfelter til 'Find behandler'-spot på sundhed.dk’s forside mangler ligeledes synlige labels. -
Ikke-tilgængelige pdf-filer
Der forekommer ikke-tilgængelige pdf’er på sundhed.dk. Størstedelen af særligt målrettet sundhedsfaglige. Sundhed.dk forventer, at eksterne redaktioner fremover begrænser brugen af pdf-filer og kun uploader tilgængelige filer. Dette monitoreres løbende vha. Siteimprove og manuelt. Derudover er der igangsat et samarbejde med redaktionerne om at udvikle en effektiv proces til oprydning og håndtering af tidligere uploadede, ikke-tilgængelige pdf-filer. -
Tekstgengivelse som billede
Der er identificeret indhold, hvor tekst – fx tabeller eller infografik – er gengivet som billede i stedet for som html, hvilket gør det utilgængeligt for skærmlæsere. -
Overskrifter mangler semantisk opmærkning
Flere steder er overskrifter markeret med fx fed skrift i stedet for semantisk korrekt html-opmærkning. I ’Find Behandler’ er filterområder kodet som fanebalde (tabs) i stedet for underoverskrifter. -
Manglende knap til bekræftelse
Ved valg i dropdown fra ’Find Behandler’-spot på forsiden føres brugeren direkte hen på 'Find behandler'-løsningen uden mulighed for at bekræfte, at det er det korrekte valg. -
Dropdown mangler kobling til labeltekst
Dropdown-element til valg af antal resultater pr. side i ’Find behandler’ mangler kobling til labeltekst. -
Manglende semantisk kobling til labels
Filtre i ’Find privathospital ved ret til hurtig udredning og det udvidede frie sygehusvalg’ mangler semantisk kobling til labels. Checkbokse har kobling til eget label, men ikke til overskriften på den gruppe, de hører til. -
Brug af sensoriske egenskaber i sproget
Der er fundet tilfælde, hvor sensoriske egenskaber benyttes i vejledninger eller på indholdssider på sundhed.dk. Der benyttes også sensoriske egenskaber i hjælpeteksten til ’Find privathospital ved ret til hurtig udredning og det udvidede frie sygehusvalg’. -
Sidetitel mangler
I ’Find privathospital ved ret til hurtig udredning og det udvidede frie sygehusvalg’ mangler sidens titel (den der fx vises i faner). -
Forkert sprogangivelse
Det er angivet i koden, at sproget på nogle sider er på dansk, hvilket kan gøre det svært at forstå for skærmlæserbrugere, når sidens indhold reelt er på engelsk. Fx https://www.sundhed.dk/borger/service/om-sundheddk/om-organisationen/ehealth-in-denmark/ -
Søgefunktion virker ikke
På nogle sider er der tilføjet en role=”Search” til det inputfelt, hvor brugeren skal indtaste sin søgning. Det betyder, at skærmlæseren ikke ved, at det er et inputfelt. Problemet ses både i søgefunktionen på forsiden, men også når man fx skal søge efter tandlægepriser. -
Manglende statusvisning på talknapper
Pagineringsknapper på løsninger formidler ikke status af, om de er valgt. -
Inputområder mangler angivelse af at de er obligatoriske
Inputområder i ’Find privathospital ved ret til hurtig udredning og det udvidede frie sygehusvalg' mangler angivelse af at de er obligatoriske
Uforholdsmæssig stor byrde
Intet at angive
Ikke omfattet af loven
-
Dokumenter offentliggjort før 23. september 2018
Dokumenter offentliggjort før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Sundhed.dk har etableret en klar proces og rollefordeling i arbejdet med tilgængelighed, der skal sikre at fremtidige udviklingsopgaver lever op til gældende krav. Som en del af vedligeholdelsesindsatsen i 2025 arbejdes der målrettet med forbedring af webtilgængeligheden i udvalgte løsninger. Ved afslutning af projekter foretages en tilgængelighedsmåling af den enkelte løsning. Eventuelle problemer registreres og prioriteres i den løbende vedligeholdelse. Ved behov gennemføres opfølgende målinger for at vurdere, om tilgængeligheden er forbedret. En stor del af de tekniske tilgængelighedsfejl forventes løst i forbindelse med overgangen til nyt design og CMS-system i de kommende år. Redaktionelt har sundhed.dk en særlig udfordring, da langt størstedelen af indholdet produceres og publiceres af eksterne redaktører. For at understøtte tilgængelighed er der etableret en fast struktur for monitorering af indholdet via Siteimprove. Resultater deles løbende med de eksterne redaktører, som får ansvar for at udbedre identificerede problemer. Sundhed.dk har desuden opdateret sine redaktionelle retningslinjer og skrivevejledninger med særlig vægt på tilgængelighedskrav. Derudover er der igangsat et samarbejde med de eksterne redaktioner om at udvikle en effektiv proces til oprydning og håndtering af ikke-tilgængeligt indhold.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.