Tilgængelighedserklæring

SOSU Nykøbing Falster forpligter sig til at gøre webstedet www.sosunyk.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.sosunyk.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte SOSU Nykøbing Falster, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.sosunyk.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode

Det offentlige organ angiver metoden som: Det offentlige organ har selv evalueret webstedet

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har udarbejdet ny hjemmeside i samarbejde med en hjemmesideleverandør. Vi har søgt at sikre, at principperne er overholdt i både design og indhold. Det har ikke været muligt at minimere anvendelsen af links til dokumenter i højere grad end nu, men vi arbejder på at implementere et værktøj til opbygning af dokumenter efter webtilgængelighedsprincipperne. Dette søges udført inden udgangen af 2021.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Link til dokumenter
    hjemmesiden har forholdsmæssigt mange links til blanketter, retningslinjer, undervisningsplaner etc. Udfordringen er at mange af de her dokumenter er udarbejdet i samarbejde med andre aktører fx kommuner og er godkendt. De er derfor svære at ændre i, da samarbejdspartnerne skal ind over. Vi arbejder på, at fremtidige dokumenter udarbejdes efter principperne.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Lange vejledninger af særlig karakter
    fx ligger alle vores lokale undervisningsplaner som link på hjemmesiden (nogle er op til 67 sider lange). Dette er umiddelbart svært at løse, men vi vil arbejde på en løsning, hvor dokumenter til elever kan tilgås et andet sted end hjemmesiden.

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter udarbejdet før 23. september 2018
    Vi har udarbejdet ny hjemmeside, men en stor del af de dokumenter og blanketter vi linker til er udarbejdet før 23. september 2018, da de er udarbejdet i samarbejde med eksterne aktører. Vi arbejder på fremadrettet at gøre det anden måde.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi arbejder på at mindste antallet af link til dokumenter og gøre fremtidige dokumenter webtilgængelige. Pt. er vi i proces med at indkøbe et værktøj til behandling af dokumenter.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.