Roskilde Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://roskilde.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Roskilde Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://roskilde.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part, Vi har anvendt anden metode.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har stillet krav til vores hjemmesideleverandør Vi benytter os af Monsido og Google Search Console til fejlfinding og QA Vi er i dialog med kommunens Handicapråd, som løbende hjælper med at teste områder af hjemmesiden
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Intet at angive
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Vi har lanceret nyt hjemmesidesystem i marts 2021 for at sikre webtilgængeligheden i system og kode. Vi har fast dialog med kommunens Handicapråd, som hjælper med at teste områder af hjemmesiden for at sikre mere og bedre tilgængelighed. Til den fremadrettede produktion af dokumenter arbejder vi på at rådgive organisationen om at formidle på andre måder end i dokumenter. Vi har implementeret skabeloner i Office-pakken, som hjælper brugeren godt i gang med at skabe et tilgængeligt dokument, hvis værktøjerne anvendes korrekt. Vi har indkøbt og implementeret programmet Assist, som hjælper brugerne i Word med at teste for tilgængelighedsfejl inden den konverterer korrekt til pdf. Til den bagudrettede tilgængeliggørelse af allerede eksisterende dokumenter arbejder vi på i første omgang at reducere omfanget ved at slette dokumenter eller omdanne indhold til html. Vi er i proces med at beslutte prioritering af, hvor vi sætter ind først i forhold til at sikre den restmængde af dokumenter, der skal gøres tilgængelige. I første omgang fokuserer vi på at gøre alle nye dokumenter, der oprettes, tilgængelige fra start. Næste skridt bliver at tilgængeliggøre dokumenterne bagudrettet i en prioriteret rækkefølge der tager afsæt i hvor mange brugere, det kommer til gavn. Vi forventer at være i gang med opgaven inden udgangen af 2023 og i mål inden udgangen af 2024.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.