Tilgængelighedserklæring
Danske Regioner forpligter sig til at gøre webstedet rltn.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på rltn.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Danske Regioner, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på rltn.dk:
- Kontaktside: https://www.regioner.dk/services/kontakt-danske-regioner
- E-mail: regioner@regioner.dk
- Telefon: 35298100
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode
Det offentlige organ angiver metoden som: Det offentlige organ har anvendt anden metode
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har anvendt anden metode.
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
PDF-filer
Danske Regioner producerer og udgiver en større mængde PDF-filer. PDF-filer på rltn.dk udgivet efter den 23. august 2018 vil i intervaller få tilføjet et bestillingsmærke, der giver brugeren mulighed for at bestille en tilgængelig version af PDF-filen. Bliver brugeren mødt af en PDF uden opmærkning, eller oplever brugeren problemer med at bestille en tilgængelig PDF, er vedkommende velkommen til at kontakte regioner@regioner.dk, hvorefter Danske Regioner vil sørge for at levere PDF’en i en tilgængelig version. Danske Regioner vil 1 år efter lovens ikrafttræden vurdere behovet for at tilgængeliggøre organisationens PDF-filer. Vurderingen vil blive foretaget på baggrund af omfanget af bestillinger af PDF-filer i det forløbne år.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
PDF-filer
Rltn.dk er et subsite til regioner.dk og producerer og udgiver løbende pdf-filer. På rltn.dk ligger der få både aktive og historiske dokumenter i pdf-format, og der vil fremover løbende blive lagt nye pdf-dokumenter på portalen. Rltn.dk anvendes af ledere og medarbejdere i regioner og kommuner. Da en tilgængeliggørelse af alle pdf-dokumenter vil give en uforholdsmæssig stor organisatorisk og økonomisk byrde, samt kræve mange ressourcer i forhold til den forventede efterspørgsel, vil pdf-dokumenter ikke blive tilgængeliggjort, jf. § 3, stk. 2, i tilgængelighedsloven. I stedet kan man kontakte regioner@regioner.dk, hvis man har brug for at få tilgængeliggjort en eller flere pdf-dokumenter på rltn.dk, hvorefter Danske Regioner vil sørge for at levere pdf’en i en tilgængelig version. Danske Regioner har ikke siden rltn.dks ikrafttræden modtaget nogen henvendelser om at få tilgængeliggjort pdf-dokumenter. Danske Regioner vil 2 år fra d.d. igen vurdere behovet for at tilgængeliggøre rltn.dks pdf-filer. Vurderingen vil blive foretaget på baggrund af omfanget af bestillinger.
Ikke omfattet af loven
-
Dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018
Dokumenter lagt på websitet før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre, at de er nødvendige for aktive administrative processer i forbindelse med de opgaver, som det offentlige organ varetager.
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Danske Regioner arbejder løbende for at overholde standarderne for webtilgængelighed (WCAG 2.1). Vi anvender analyseværktøjer, der skal skabe overblik over og vurdere webtilgængelighed på rltn.dk. Vi ønsker at sikre digital tilgængelighed for alle vores brugere samt sikre at funktionalitet og formidling på vores hjemmeside imødekommer behov og forudsætninger. Selvom vi gør vores bedste for at hindre det, kan det ikke udelukkes, at der opstår problemer med tilgængelighed for enkelte dokumenter. Kontakt os derfor venligst, hvis du oplever et problem.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.