Tilgængelighedserklæring
Ringkøbing-Skjern Kommune forpligter sig til at gøre webstedet www.rksk.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.rksk.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Ringkøbing-Skjern Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.rksk.dk:
- Kontaktside: https://www.rksk.dk/om-kommunen/organisation/aabningstider-og-kontakt
- E-mail: anette.stokholm@rksk.dk
- Telefon: 99741003
- Kontaktfunktion: Hjælp os med at blive bedre - kontaktmulighed på alle emnesider
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder loven fuldt ud
- Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Kodning og pdf
Ældre og meget grafisk tunge eller mega-store pdf'er kan være ikke webtilgængelige. Vi tilbyder i disse tilfælde gennemgang ved en medarbejder. Da vores hjemmeside ikke er helt ny, kan der være steder hvor kodning ikke er muligt i webtilgængelig henseende, men vi er generelt meget opmærksomme på tilgængelighed. -
Indhold fra KultuNaut
Aktiviteter overføres via script, hvis arrangører ikke overholder reglerne tilgængelighedsmæssigt, kan der være ikke tilgængeligt indhold -
Synstolkning af videoer
Anses for en uforholdsmæssig stor byrde. Vi tekster alle videoer, det er hvad vi har ressourcer til. -
Regnskaber og store komplekse regneark
Der findes ikke værktøjer som kan gøre dette muligt i store filer som vores og det vil være en uforholdsmæssig stor byrde at løfte opgaven. Vi tilbyder gennemgng ved en medarbejder. -
GIS-kort
Leverandøren er ikke i stand til at leve op til lovens krav. Vi er bekendte med issuet, men da GIS er et bærende element i vores arbejde, er det prioriteret, at RKSK ikke kan undvære kortene. Vi stiller en person til rådighed for gennemgang. -
Bilag ved politiske dagsordener/referater
Bilag fra 3. parter er ikke webtilgængeliggjorte. -
Tabel på siden Ældrerådsvalg 2025
Redaktøren har anvendt en alternativ måde til at løse opgaven, hvorfor siden ikke er webtilgængelig. Siden har kort levetid, og vi tilbyder kontakt til medarbejder og gennemgang af indholdet.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
Emnerne er beskrevet i pkt 3 og gentages derfor ikke her
Ikke omfattet af loven
-
Dokumenter før 23. september 2018
Med mindre der er tale om nøcvendige for administrative processer, og med mindre disse efterspørges garanterer RKSK ikke webtilgængelighed i ældre filer
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
RKSK har et dedikeret team af udvikler som har fokus på webtilgængelighed i vores hjemmesider, det er vores vurdering at det er med afsæt i kompetent og korrekt kodning med webtilgængelighed for øje. Arbejder sammen med webmasteren målrettet med det automatiske analyse-materiale fra fx. Silktide. Uddanner redaktører så det sikres, at der er fokus på høje kompetencer i webarbejdet. Stiller gode værktøjer til rådighed for organisationen på tværs, så det er muligt for alle at levere webtilgængelige filer. Områderne har ansvaret for at kravspecificere over for leverandører at løsninger og filer skal leveres webtilgængelige og kunne bestå en test af samme. Afventer generelt samlet set bedre løsninger hvor webtilgængelighed er tænkt ind fra starten, med mere automatisering og mindre arbejde for organisationen. Afventer løbende udskiftning af nuværende ej webtilgængelige løsninger / filer Tester løbende dele på brugere / ved konsulenter. Pres på leverandører for bedre webtilgængelighed i løsninger. Bestiller store grafiske filer som står til udskiftning som webtilgængelige.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.