Økonomistyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet https://www.oes.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Økonomistyrelsen, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.oes.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vurdering foretaget både internt og eksternt.
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Vi anvender dagligt Siteimprove til at screene for tilgængelighed og udbedre eventuelle mangler (fx manglende alt-tekster på billeder). Derudover gennemgår vi løbende websitet manuelt med øje for at rette steder, Siteimprove ikke fanger (fx overskrifter, der er skrevet med fed tekst og ikke formateret i CMS’et) Endvidere arbejder vi løbende på at minimere brugen af dokumenter på websitet og i stedet bygge informationen som html på websitet. Derudover lægges der en plan for, hvordan vi fremadrettet skal tilgængeliggøre de emner, der lige nu ikke er tilgængelige. Fx powerpoints der skal føres over i et nyt, tilgængeligt format, og tekniske vejledninger der gentænkes i nye formater, som er mulige tilgængeliggøre.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du forinden kontakte det offentlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Dette gør du via kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at det offentlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse via henvendelsesformularen.