Tilgængelighedserklæring

Digitaliseringsstyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet https://www.nemlog-in.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.nemlog-in.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Digitaliseringsstyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.nemlog-in.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har anvendt anden metode.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Anvendte Qualweb og manuelle tests.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • • Teksterne ombrydes ikke korrekt, når man forstørrer teksterne
    Hvis man forstørrer siderne med 400 pct., bliver teksterne i venstremenuen eller på sider med en stor tabel ikke ombrudt korrekt, og man skal scrolle horisontalt for at kunne læse teksterne. Derfor kan personer med synshandicap opleve tab af information og funktionalitet. Hvis I oplever problemer med at forstå indholdet, bedes I kontakte NemLog-in Forvaltningen i Digitaliseringsstyrelsen.
  • Sidestrukturen er ikke opmærket logisk
    Webstedet har sider, som ikke har en logisk opbygning af overskrifterne. Overskriftniveauerne er ikke anvendt korrekt, fx mangler der overskriftniveau 1 på siden, og overskriftniveau 3 er anvendt uden et overskriftniveau 2 forud. Der findes desuden overflødige linjeskift mellem afsnittene. Derfor kan det være vanskeligt at opfatte, hvordan siden er opbygget, når siderne læses op ved hjælp af en skærmoplæser. Der er tale om redaktionelle fejl. Vi arbejder på at løse fejlene i den første halvdel af 2025. Hvis I oplever problemer med at forstå siderne, bedes I kontakte NemLog-in Forvaltningen i Digitaliseringsstyrelsen.
  • Dokumenter kan ikke læses op korrekt
    Dokumenter, der ligger på hjemmesiden, er ikke opmærket korrekt. Derfor kan dokumenterne ikke læses op ved hjælp af fx en skærmlæser. Digitaliseringsstyrelsen skiftede i marts 2024 sin visuelle identitet, hvorfor vi arbejder på at overføre dokumenter til det nye design, når der er behov for indholdsmæssige ændringer. I den forbindelse vil dokumenterne som udgangspunkt blive tilgængeliggjort. Arbejdet fortsætter i hele 2025 og 2026. Hvis I oplever problemer med at forstå dokumenternes indhold, bedes I kontakte NemLog-in Forvaltningen i Digitaliseringsstyrelsen.
  • Videoer mangler undertekster
    Videoer, som ligger på hjemmesiden, er ikke udstyret med undertekster. Derfor er det svært for hørehæmmede at tilgå oplysningerne i videoerne. Hvis I oplever problemer med at tilgå informationen i videoerne på baggrund af ovenstående, bedes I kontakte NemLog-in Forvaltningen i Digitaliseringsstyrelsen.
  • Plus-knapper til at udfolde venstre-menuen har ikke en tekstalternativ
    Venstre-menuen er udstyret med plus-knappen, der skal bruges til at udfolde menuen, men knapperne mangler alternativ tekst. Det betyder, at man ikke forstår, hvad knapperne skal bruges til, når siderne skal læses op med en skærmoplæser. Hvis I ikke kan forstå sidernes indhold korrekt på baggrund af denne fejl, bedes I venligst kontakte NemLog-in Forvaltningen.
  • Indsend-knappen for søgefelter er ikke korrekt kodet
    Søgning på sitet fungerer ved at indtaste valgte søgeord. Derefter skal man trykke på ”enter”-knappen på tastaturet eller trykke på søge-ikonet, men knappen mangler korrekt beskrivelse i kodningen. Hvis I har problemer med søgefelterne, bedes I kontakte NemLog-in Forvaltningen i Digitaliseringsstyrelsen.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Digitaliseringsstyrelsen vil fortsat forbedre webtilgængelighed på NemLog-in.dk. I 2025 fokuserer vi på at løse redaktionelle webtilgængelige fejl og tilgængeliggøre dokumenter.

Henvendelse til Digitaliseringsministeriet

Digitaliseringsministeriet fører tilsyn med, om Digitaliseringsstyrelsen overholder webtilgængelighedsloven.

Før du kontakter Digitaliseringsministeriet, skal du kontakte Digitaliseringsstyrelsen med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at Digitaliseringsstyrelsen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du skrive en henvendelse til Digitaliseringsministeriet på mail webtilgaengelighed@digmin.dk eller ringe på telefon 23 46 31 16.

Digitaliseringsministeriet vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsministeriet anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.