Tilgængelighedserklæring
Erhvervsstyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet nemhandel.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på nemhandel.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Erhvervsstyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på nemhandel.dk:
- E-mail: was@erst.dk
- Telefon: 35291000
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder loven fuldt ud
- Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Interaktivt element overholder ikke minimumsstørrelse eller -afstand
9 sider indeholder et element, som er under 24 x 24 pixels. Fejlen er registreret til udbedring. -
Farvekontrasten opfylder ikke minimumskravene til kontrast
Ved brug af caption på tabeller er der ikke tilstrækkelig farvekontrast mellem tekst og baggrund. Fejlen er registreret til udbedring.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
Dokumentet ''eFaktura mini designguide''
Dokumentet ''eFaktura minidesignguide'' er ikke gjort webtilgængeligt, da det vil være en uforholdsmæssig stor byrde, at tilgængeliggøre dokumentet, da guiden beskriver visuelle retningslinjer for brug af et logo. -
Excel-dokumenter
På webstedet er der 4 Excel-dokumenter, som er vurderet som en uforholdsmæssig stor byrde at tilgængeliggøre. Det er ligeledes vurderet som en uforholdsmæssig stor byrde, at overføre dokumenternes indhold til andre dokumentformer, html eller webtilgængelige alternativer.
Ikke omfattet af loven
Intet at angive
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Erhvervsstyrelsen sikrer løbende webtilgængelighed ved at anvende forskellige automatiske tilgængelighedsværktøjer og CMS-plugins til kontinuerlig screening af sitet. Hvis styrelsen modtager monitoreringsrapporter fra DIGST, registreres alle fejl på A- og AA-niveau i et projektstyringssystem med henblik på fejlrettelse. For at skabe overblik over dokumenter registreres undtagne dokumenter og dokumenter med webtilgængelige alternativer. Der er rettighedsstyring på upload af dokumenter, som skal sikre, at dokumenterne bliver tjekket, og at der tages stilling til dokumenternes webtilgængelighed. Nyudvikling testes både automatisk og manuelt i forskellige tilgængelighedsværktøjer, så funktionelle og brugervenlighedsmæssige fejl afhjælpes så tidligt som muligt. Der er igangsat et projekt, hvor nye dokumentskabeloner og Accessibility Assistant skal implementeres med forventning om, at minimere tilgængelighedsproblemer i digitale udgivelser.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.