Tilgængelighedserklæring
Nævnenes Hus forpligter sig til at gøre webstedet naevneneshus.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på naevneneshus.dk?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Nævnenes Hus, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på naevneneshus.dk:
- Kontaktside: https://naevneneshus.dk/kontakt/
- E-mail: komm@naevneneshus.dk
- Telefon: 72405600
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode
Det offentlige organ angiver metoden som: Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har selv evalueret webstedet og benyttet Qual Web til kontrol af websider, tilføjelsesprogrammet Accessibility Assitant til kontrol af Word-dokumenter og PAC 21 til kontrol af PDF-dokumenter.
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Klageskemaer, beretninger og rapporter publicerede efter 23. september 2019 i PDF-format
Vi har på hjemmesiden en række nyere årsberetninger, klageskemaer og vejledninger, der er udarbejdet i PDF-format og publicerede efter 23. september 2019. Nævnenes Hus arbejder løbende på at tilgængelighedsoptimere disse, således at indholdet kan læses korrekt op med skærmlæser. Vi forventer at have løst fejlene primo 2025. Har man i mellemtiden behov for et tilgængeligt alternativ til indholdet, er man altid velkommen til at ringe til Nævnenes Hus på tlf.: 72 40 56 00, hvor en medarbejder vil læse de relevante tekster op.
Uforholdsmæssig stor byrde
Intet at angive
Ikke omfattet af loven
-
Indhold offentliggjort før 23. september 2019
En række dokumenter med årsrapporter på naevneneshus.dk, som ikke er vurderet som værende væsentlige for administrative processer, og som er publiceret før den 23. september 2019 og ikke redigeret siden, opfattes som arkiver (historiske data) og er derfor ikke tilgængeliggjort, jf. webtilgængelighedslovens § 1, stk. nr. 8. Har man behov for et tilgængeligt alternativ til indholdet, er man altid velkommen til at ringe til Nævnenes Hus på tlf.: 72 40 56 00, hvor en medarbejder vil læse de relevante tekster op.
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
I forbindelse med løbende kvalitetssikring af webtilgængelighed i Nævnenes Hus har vi identificeret nogle udeståender, som der arbejdes på at få håndteret. Vi uddanner løbende vores medarbejdere i at tilgængelighedsoptimere det indhold, man lægger på hjemmesiden. Vi stiller krav til vores leverandører om at levere tilgængelige løsninger og indhold. Vi anvender alene forkortelser, der er blevet en del af sprogbrugen i den tekst, de umiddelbart indgår i. Har man brug for et tilgængeligt alternativ til indholdet, er man altid velkommen til at ringe til Nævnenes Hus på Tlf.: 72 40 56 00. En medarbejder vil læse de relevante tekster op.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.