Tilgængelighedserklæring

Digitaliseringsstyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet www.mitid.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.mitid.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Digitaliseringsstyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.mitid.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Konsulentvirksomheden Sensus har i forbindelse med tilgængelighedsvurderingen gennemgået webstedet, herunder selvbetjeningsdelen og login-klienten (core client) grundigt i forhold til de 50 kontrolpunkter i WCAG 2.1 AA, som beskrevet i de normative W3C-specifikationer Web Content Accessibility Guidelines version 2.1 (https://www.w3.org/TR/WCAG21/). Vurderingen er blevet gennemført i overensstemmelse med god skik for tilgængelighedstest jf. W3C-vejledningen Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (https://www.w3.org/TR/WCAG-EM/) med testcases som beskrevet i W3C-vejledningen Techniques for WCAG 2.1 (https://www.w3.org/WAI/WCAG21/Techniques/). Sensus har gennemført tilgængelighedstesten som en kombination af automatiserede tests (hvor dette er muligt) og manuelle vurderinger (hvor dette er nødvendigt) samt inkluderet ekspertbrugere af kompenserende teknologier, herunder skærmlæserbrugere.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • MitiD.dk – WCAG 1.1.1 Ikke-tekstbaseret indhold
    Webstedet indeholder enkelte fejl på opmærkning af grafik samt dekorative grafikker, der er forsynet med alternativtekster.
  • MitID.dk – WCAG 1.3.1 Information og relationer
    Webstedet indeholder fejl i overskriftstrukturen, visuelle overskrifter, ulogisk overskriftstruktur, tekst, der ikke bør mærkes op som overskrifter og fejl i opmærkning af lister.
  • MitID.dk – WCAG 2.4.3 Fokusrækkefølge
    Webstedet indeholder enkelte fejl ved fokusrækkefølgen for tastaturbrugere (herunder skærmlæserbrugere), hvor indholdet ikke modtager fokus i en rækkefølge, som er meningsgivende.
  • MitID.dk – WCAG 2.5.3 Etiket i navn
    I menuen på webstedet er der uoverensstemmelse mellem det synlige navn på en komponent og det usynlige/tilgængelige navn på samme komponent.
  • MitID.dk – WCAG 3.2.2 Sprog på dele af indhold
    Enkelte tekstdele står angivet på engelsk på webstedet, men er ikke opmærket med sin egen sprogkode særskilt fra hovedsproget.
  • MitID.dk – WCAG 4.1.2 Navn, rolle, værdi
    Webstedet indeholder komponenter, hvor navn, rolle eller værdi ikke er bestemt programmeringsmæssigt eller er misvisende.
  • Login-klienten – WCAG 1.3.1 Information og relationer
    Login-klienten indeholder tekst, der ikke bør være opmærket som overskrifter samt forkert opmærkning af skjult indhold.
  • Login-klienten – WCAG 4.1.2 Navn, rolle, værdi
    Login-klienten indeholder komponenter, hvor navn, rolle eller værdi ikke er bestemt programmeringsmæssigt eller er misvisende.
  • Login-klienten – WCAG 4.1.3 Statusbeskeder
    Login-klienten indeholder fejl i opmærkning af statusbeskeder.
  • Selvbetjeningen – WCAG 1.1.1 Ikke-tekstbaseret indhold
    Selvbetjeningsdelen indeholder fejl i opmærkning af grafik samt dekorative grafikker med alternativtekster.
  • Selvbetjeningen – WCAG 1.3.1 Information og relationer
    Selvbetjeningsdelen indeholder fejl i overskriftstrukturen, visuelle overskrifter, ulogisk overskriftstruktur, fejl i opmærkning af lister, fejl i opmærkning af tabeller, tabeller anvendt til layout samt fejl i præsentation af indhold for skærmlæserbrugere.
  • Selvbetjeningen – WCAG 1.3.3 Sensoriske egenskaber
    Selvbetjeningsdelen indeholder instruktioner, der omhandler betjening af indhold, som udelukkende henviser til elementers sensoriske egenskaber.
  • Selvbetjeningen – WCAG 1.3.5 Identificering af inputformål
    Selvbetjeningsdelen indeholder et inputfelt, der ikke er forsynet med autocomplete.
  • Selvbetjeningen – WCAG 1.4.1 Anvendelse af farve
    Selvbetjeningsdelen indeholder komponenter, hvor farve er anvendt som eneste visuelle middel til at udskille komponenterne fra den omgivende tekst. Dertil er der fundet indhold, hvor information udelukkende formidles via farve.
  • Selvbetjeningen – WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
    Selvbetjeningsdelen indeholder tekst, hvor der er mangelfuld kontrast mellem tekst og baggrundsfarven.
  • Selvbetjeningen – WCAG 1.4.10 Ombrydningsvisning
    Enkelte steder opstår der tab af information og funktionalitet, når selvbetjeningsdelen bliver vist i en viewport på 1280x1024 pixels med 400% zoom (svarende til en viewport på 320x256 pixels).
  • Selvbetjeningen – WCAG 1.4.11 Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Selvbetjeningsdelen indeholder brugergrænsefladekomponenter og grafisk indhold med mangelfuld kontrast. Endvidere er der mangelfuld kontrast på eller visning af tastaturfokusindikatoren, når komponenter modtager tastaturfokus.
  • Selvbetjeningen – WCAG 2.1.1 Tastatur
    Selvbetjeningsdelen indeholder komponenter, der ikke kan betjenes via tastaturet.
  • Selvbetjeningen – WCAG 2.2.1 Justerbar tidsbegrænsning
    Selvbetjeningsdelen indeholder en tidsbegrænsning, som ikke kan justeres, idet brugeren automatisk bliver logget ud efter inaktivitet i mere end 10 minutter. Dertil er der statusbeskeder, som ikke er blivende.
  • Selvbetjeningen – WCAG 2.4.1 Spring over blokke
    Selvbetjeningsdelen indeholder utilstrækkelig implementering af landmærker.
  • Selvbetjeningen – WCAG 2.4.3 Fokusrækkefølge
    Selvbetjeningsdelen indeholder fejl ved fokusrækkefølgen for tastaturbrugere (herunder skærmlæserbrugere), hvor indholdet ikke modtager fokus i en rækkefølge, som er meningsgivende.
  • Selvbetjeningen – WCAG 2.5.3 Etiket i navn
    Selvbetjeningsdelen indeholder komponenter, hvor der er uoverensstemmelse mellem den programmeringsmæssigt bestemte etiket (det tilgængelige navn) og den visuelt synlige etiket.
  • Selvbetjeningen – WCAG 3.1.2 Sprog på dele af indhold
    Enkelte tekstdele står angivet på engelsk på selvbetjeningsdelen, men er ikke opmærket med sin egen sprogkode særskilt fra hovedsproget.
  • Selvbetjeningen – WCAG 3.3.3 Fejlforslag
    Selvbetjeningsdelen indeholder fejlforslag til inputfejl, der er utilstrækkeligt beskrivende. Disse hjælper dermed ikke brugeren med at rette deres fejl.
  • Selvbetjeningen – WCAG 4.1.2 Navn, rolle, værdi
    Selvbetjeningsdelen indeholder komponenter, hvor navn, rolle eller værdi ikke er bestemt programmeringsmæssigt eller er misvisende.
  • Selvbetjeningen – WCAG 4.1.3 Statusbeskeder
    Selvbetjeningsdelen indeholder fejl i opmærkning af statusbeskeder eller statusbeskeder, der ikke præsenteres korrekt for skærmlæserbrugere.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • MitID.dk – Excel-dokumenter
    Webstedet indeholder flere Excel-dokumenter med statistik, der ikke er fuldt tilgængelige. Det vurderes som en uforholdsmæssig stor bryde at gøre disse dokumenter tilgængelige i forhold til efterspørgslen. Det er muligt at kontakte Digitaliseringsstyrelsen (mitid@digst.dk), såfremt man har brug for statistikoplysningerne.

Ikke omfattet af loven

  • Ikke relevant.
    Ikke relevant.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Der foretages løbende tilretning af tilgængelighedsfejl. Der foretages en årlig WCAG-test af MitID løsningen - herunder MitID.dk.

Henvendelse til Digitaliseringsministeriet

Digitaliseringsministeriet fører tilsyn med, om Digitaliseringsstyrelsen overholder webtilgængelighedsloven.

Før du kontakter Digitaliseringsministeriet, skal du kontakte Digitaliseringsstyrelsen med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at Digitaliseringsstyrelsen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du skrive en henvendelse til Digitaliseringsministeriet på mail webtilgaengelighed@digmin.dk eller ringe på telefon 23 46 31 16.

Digitaliseringsministeriet vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsministeriet anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.