Tilgængelighedserklæring

LYNGBY-TAARBÆK KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://www.lyngbybib.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.lyngbybib.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte LYNGBY-TAARBÆK KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.lyngbybib.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Bibliotekernes fælles hjemmesidesystem, som driftes af Det Digitale Folkebibliotek, er med udgangspunkt i Københavns Kommunes Bibliotekers hjemmeside, https://bibliotek.kk.dk, blevet testet af konsulentfirmaet Sensus. Lokalt er hjemmesiden testet ved hjælp af SiteImprove.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Billeder (WCAG 1.1.1 "Ikke-tekstbaseret indhold")
    Der er eksempler på, at dekorative billeder ikke er skjult for skærmlæsere (tom alt-tag mangler). Endvidere mangler der beskrivende tekster til billeder, der indsættes i indholdsfelter.
  • Layout (WCAG 1.3.1 "informationer og relationer")
    Der er eksempler på, at formularer indeholder elementer, som hører logisk sammen, men som ikke er grupperet. Fx kategorier under arrangementer.
  • Kontrast (WCAG 1.4.3)
    Der er eksempler på, at kontrasten er for lav, fx. tekster i overlays på forskellige indholdstyper samt forsidekarrusel, pile til navigation samt hjælpetekster.
  • Tastatur (WCAG 2.1 ”Tilgængelig via Tastatur”)
    Der er eksempler på at overskrifter ikke er semantisk HTML i standardoverskriften /e-materialer. Navigation i forsidekarruseller via tabulering giver kun adgang til det første materiale. Datovælger på oversigten over arrangementer får ikke fokus, når den åbnes.
  • Tastatur (WCAG 2.1.1 “Tastatur”)
    Der er funktioner, der ikke kan betjenes fuldt ud via tastatur, fx. filtrering / søgning på arrangementer eller kontaktformularen.
  • Fokusrækkefølge (WCAG 2.4.3 "Fokusrækkefølge")
    Der er eksempler på, at fokuserbare komponenter ikke opnår fokus i en rækkefølge, der bevarer meningen eller betjeningsmulighederne. Navigation i forsidekarruseller via tabulering er vanskelig, man møder mange gentagelser ved brug af skærmlæser.
  • Linkede billeder (WCAG 2.4.4 "Formål med links")
    Der er eksempler på, at billeder ikke har en beskrivende linktekst, fx. oversigten over biblioteker.
  • Synligt fokus (WCAG 2.4.7 "Synligt fokus")
    Der er flere eksempler på, at der mangler synligt fokus, fx. i nyhedsoversigten, forsidekarrusel.
  • Inputfelter og unikke id´er (WCAG 4.1.1 ”Parsing”)
    Der er eksempler på at inputfelter har samme id´er, hvor disse burde være unikke.
  • Navn, rolle, værdi (WCAG 4.1.2 "Navn, rolle, værdi")
    Der er eksempel på at navn og rolle ikke kan bestemmes programmeringsmæssigt, f.eks. på formularelementet for mellemværender.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Det Digitale Folkebibliotek, som leverer bibliotekernes hjemmesidesystem, har i den løbende drift og udvikling af hjemmesiden fokus på at udbedre væsentlige udeståender. Derudover er der lavet vejledning og undervisningsmateriale til bibliotekernes webredaktører. Det Digitale Folkebibliotek har sat gang i udviklingen af næste generation af hjemmesiden, som skal i drift medio 2024. Her stilles der krav om tilgængelighed som en del af udviklingen. Webredaktører på Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne har modtaget undervisning i og fået vejledninger til webtilgængelighed på sitet. Derudover har Lyngby-Taarbæk Bibliotekerne løbende gennemført automatiserede scanninger af indhold for tilgængelighedsproblemer og fejl, som skal højne og kvalitetssikre indholdet på sitet.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.