Tilgængelighedserklæring

Lolland Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://lollandungdomsskole.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://lollandungdomsskole.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Lolland Kommune, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://lollandungdomsskole.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi benytter Siteimproves værktøj til at screene indhold og funktioner for webtilgængelighed. Derudover gennemgår vi sitet manuelt. Vores leverandør, Apricore, arbejder løbende med test af de generelle opsætninger i løsningen for at sikre overholdelse af loven.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Tekstbaserede alternativer (WCAG 1.1.1)
    Der er steder, hvor ikke-tekstbaserede indhold mangler alternativ tekst. Fx. mangler nogle billeder alternative tekster.
  • Infromation og relation (WCAG 1.3.1)
    Enkelte områder på sitet er formateret med HTML fx. Iframes, desudne er nogle ikoner opmærket forkert fx. login-ikonet.
  • Anvendelse af farve ( WCAG 1.4.1)
    Enkelte steder på sitet er links ikke markeret korrekt fx. vores mail i footeren.
  • Kontrast (WCAG 1.4.3)
    Farvekontrasten i vores footer skal ændres, så teksten kan læses.
  • Springe over blokke (WCAG 2.4.1)
    Det er ikke muligt at springe blokke af indhold over, som er gentaget på flere sider.
  • Links i kontekst (WCAG 2.4.4)
    Billlede-links i header og footer mangler alt-tekst.
  • Synligt fokus (WCAG 2.4.7)
    Områder på sitet bliver ikke markeret ved brug af tastatur, og det er ikke muligt at springe til hovedindhold. Dette gør det svært at navigere rundt på siden med hjælpe-værktøjer.
  • Dokumenter
    Vi arbejder på at gøre ikke webtilgængelige filer webtilgængelige eller konvertere indholdet til HTML direkte på websitet.
  • Selvbetjeningsløsninger
    Vi har endnu ikke haft mulighed for at teste vores selvbetjeningløsning. Vi afventer udmelding fra vores leverandør.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

  • Video og audio
    Video og audio, der er lagt på websitet før 23. september 2020.
  • Dokumenter
    PDF-filer der er publiceret på sitet før 23. september 2018.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Lolland Ungdomsskole få ny hjemmeside i løbet af 2020, hvor der vil være stor fokus på webtilgængelighed. Vi er samtidig i løbende dialog med vores leverandør, der er i mål med tilpasninger til alle de generelle funktioner i Apricore CMS og Feliks. Vi benytter Siteimproves værktøj til at screene indholdet og funktioner for webtilgængelighed. Derudover gennemgår vi sitet manuelt for at sikre rette beskrivelser. Vi arbejder løbende med webtilgængelighed i organisationen for at få størst mulig forståelse for vigtigheden. Endvidere skal vi til at implementere et tilgængelighedsværkstøj i Word med henblik på korrekt pdf-konvertering fra vores fagsystemer. Som udgangspunkt skal mest mulig information være tilgængelige som HTML og ikke præsenteres i dokumenter. Hvis der er særlige områder, vi bør koncentrere os om, er du velkommen til at kontakte Lolland Ungdomsskole.

Håndhævelse af webtilgængelighedsloven

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du forinden kontakte det offentlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Dette gør du via kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at det offentlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse via henvendelsesformularen.