Tilgængelighedserklæring

Lolland Kommune forpligter sig til at gøre webstedet http://lolland.viewer.dkplan.niras.dk/plan/6#/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på http://lolland.viewer.dkplan.niras.dk/plan/6#/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Lolland Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på http://lolland.viewer.dkplan.niras.dk/plan/6#/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi benytter Monsidos værktøj til at screene indhold og funktioner for webtilgængelighed. Derudover gennemgår vi sitet manuelt.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Information
    Søgefeltet er skjult og mangler en beskrivende etiket. Det betyder, at ikonet ikke formidler sin funktion til hjælpe-teknologier. Der er desuden eksempler på, at overskrifter ikke er formateret korrekt. Disse redaktionelle fejl, retter vi løbende. Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie 1.3.1 - Information og relationer.
  • Kontrast
    Kontrasten er ikke tilstrækkelig høj mellem tekst og baggrund i vores høringsmodul. Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie 1.4.3 - Kontrast.
  • Ikoner
    Der findes eksempler på, at ikoner fx print og søg er markeret med kursiv. Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie 1.4.4 - Ændring af tekststørrelse.
  • Links
    De enkelte sider har ikke en linktekst i navigationen, det kan betyde, at det er svært at navigere rundt ved brug af hjælpe-teknologier. Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie 2.4.4 - Formål med links.
  • Struktur
    Vi har skjulte elementer, der ikke benyttes, fx Indsend høringssvar. Overskrifter i høringsmodulet er desuden formateret forkert. Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie 2.4.6 - Overskrifter og etiketter.
  • Navngivning
    Der er eksempler på, at ID'er ikke er unikke i navigationen. Det kan betyde, at der er ens titler på forskellige links. Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie 4.1.1 - Parsing.
  • PDF-filer til udskrivning
    PDF-filer, der bliver genereret i systemet. PDF-filen er et udskrift af indholdet, som præsenteret direkte på websitet i HTML.
  • NemURL til tilgængelighedserklæring
    Vi har ikke mulighed for at oprette en nemURL til tilgængelighedserklæringen i systemet. Niras er bekendt med problematikken men kan ikke finde en teknisk løsning. Vi har i stedet lavet et link: https://lolland.viewer.dkplan.niras.dk/was der viser ind til en side på lolland.dk, hvor vi beskriver problematikken. https://www.lolland.dk/kommunen/om-hjemmesiden/dkplan-webtilgaengelighed

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Dokumenter som bilag
    Vi vurderer, at det er en uforholdsmæssig stor byrde, at konvertere de PDF-filer, som er vedlagt som bilag på nogle af vores planer. Det være sig: Analyser, vurderinger og rapporter, som er markeret "Til print"

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter
    Dokumenter der er publiceret på websitet før 23. september 2018 og ikke er del af en administrativ proces.
  • Kort
    De onlinekort, der benyttes på websitet er geografiske beskrivelser, og er derfor ikke omfattet af loven.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi er i løbende dialog med vores leverandør, Niras, for at forbedre den tekniske opsætning. Niras er bekendt med de fejl, der er fundet på webstedet. Vi benytter Monsidos værktøj til at screene indholdet og funktioner for webtilgængelighed. Derudover gennemgår vi websitet manuelt for at sikre rette beskrivelser af links, titler og alternative tekster. Vi arbejder løbende med webtilgængelighed i organisationen for at få størst mulig forståelse for vigtigheden. Som udgangspunkt skal mest mulig information være tilgængelige som HTML og ikke præsenteres i dokumenter. Hvis der er særlige områder, vi bør koncentrere os om, er du velkommen til at kontakte vores webmaster.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.