Digitaliseringsstyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet https://www.lifeindenmark.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Digitaliseringsstyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.lifeindenmark.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Digitaliseringsstyrelsen har i 2019 fået gennemført to større undersøgelser af webtilgængeligheden på borger.dk-platformen herunder lifeindenmark.dk (baserer sig på samme platform). Der blev således gennemført hhv. en ekspertvurdering og en teknisk test. Digitaliseringsstyrelsen scanner løbende platformen for webtilgængelighed ved brug af et automatiseret testværktøj.
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Intet at angive
Intet at angive
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
De konkrete fejl og mangler, som er beskrevet i webtilgængelighedserklæringen gennemgås og udbedres. Konkret blev der i 2020 i samarbejde med de myndigheder, der har indhold på borger.dk, iværksat en generel kvalitetssikringsproces med fokus på at få tilgængeliggjort tabeller og pdf’er. Dette arbejde fortsætter og forventes færdigt inden medio 2025. For at sikre webtilgængelighed på borger.dk, opdateres vejledninger og undervisningsmateriale til redaktørerne i brugen af indholdsstyringssystemet løbende. Borger.dk fortsætter ligeledes med løbende at gennemføre automatiseret test af webtilgængeligheden på sitet, ligesom der gennemføres kvalitative tests. Når der udvikles ny funktionalitet til portalen, bliver denne altid testet ift. webtilgængelighed. Hvis du støder på tilgængelighedsproblemer på vores website, hører vi gerne fra dig og finder en løsning, så du kan få adgang til den ønskede information. Skriv til admin@borger.dk.
Digitaliseringsministeriet fører tilsyn med, om Digitaliseringsstyrelsen overholder webtilgængelighedsloven.
Før du kontakter Digitaliseringsministeriet, skal du kontakte Digitaliseringsstyrelsen med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at Digitaliseringsstyrelsen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du skrive en henvendelse til Digitaliseringsministeriet på mail webtilgaengelighed@digmin.dk eller ringe på telefon 23 46 31 16.
Digitaliseringsministeriet vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsministeriet anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.