Tilgængelighedserklæring

KØBENHAVNS KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://kkih-prod-mob.f2-cloud.com/SelfService/submission/submit/ICS_AFC tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://kkih-prod-mob.f2-cloud.com/SelfService/submission/submit/ICS_AFC?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte KØBENHAVNS KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://kkih-prod-mob.f2-cloud.com/SelfService/submission/submit/ICS_AFC

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part og der er foretaget automatiske tests med blandet andet QualWeb og en manuel gennemgang af Netvenlig

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Information og relationer
    Fejlmeddelelser og instruktioner er ikke tilgængelige for skærmlæserbrugere. Obligatoriske felter markeret med * kan ikke identificeres I skærmlæsere. Instruktionen om, at * betyder obligatorisk felt står nederst på siden. Det er umuligt at opdage, før man er der nede - og så er det lidt for sent! Side 2: Instruktioner under Address in Denmark, første dropdown: Instruktionerne er ikke tilgængelige for skærmlæsere. Dette problem gælder alle steder, hvor der er tilsvarende instruktioner.
  • Identificering af inputformål
    Side 2: Det er kun nogle af inputfelterne, som overholder kriteriet. Postnummer og by har for eksempel ikke autofill implementeret, selv om de burde have det. Det er en fordel for alle, at man slipper for at taste trivielle oplysninger ind, men for personer med kognitive funktionsnedsættelser som ordblindhed og demens, er det essentielt at kunne slippe for unødvendige indtastninger. For personer, der ikke bruger tastatur, er det også en stor fordel for eksempel at kunne ""indtaste"" personoplysninger med øjenbevægelser eller tale.
  • Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Kontrasten for inputfelternes kantfarve (#CBD0D3) mod baggrund (#FFFFFF) er målt til 1,6:1. Kontrastforholdet mellem blå informationstekst (#D9EDF7) og baggrund (#FFFFFF)er målt til 1,2:1
  • Tastatur
    Datovælgeren kan ikke betjenes via tastatur.
  • Sider har titler
    Siderne har den samme sidetitel, "Welcome!". Det hjælper ikke nogen til bedre at forstå, hvad det er for en side i processen, de kigger på.
  • Overskrifter og etiketter
    Siderne har ingen overskrifter, men legend-beskrivelser. Det er ikke nok for en skærmlæserbruger, der navigerer efter sektionerne på siden.
  • Sprog på siden
    Sproget på blankettens forside er angivet til dansk, men sidens sprog er på engelsk. Skærmlæsere kigger i sprogangivelsen for at læse op med den korrekte talesyntese. Der er nok ikke så mange brugere, der både har dansk og engelsk installeret, men det skaber en konflikt, når skærmlæseren ikke kan præsentere indholdet korrekt.
  • Identifkation af fejl
    Webstedet opfylder de tekniske krav til kriteriet: Fejl er beskrevet i tekst. Men i praksis er det ikke muligt for skærmlæserbrugere at identificere at der er en fejl på siden, hvad fejlen består i, eller hvordan den løses. Side 2, Address in Denmark: Inputfelter identificeres fejlagtigt med fejlmarkørfarve, selv om de er korrekt udfyldt, når man taster den fulde adresse ind i feltet: ""Full address..."" Side 2, Applicant Information: Når siden genindlæser med en fejlmeddelelse i toppen af siden (email var ikke identiske), læses den ikke op i skærmlæser.
  • Fejlforslag
    Se 3.3.1 Identifikation af fejl
  • Statusbeskeder
    Statusbeskeden "Saved 12:11:25" er ikke tilgængelig for skærmlæsere.
  • Sprog, der anvendes til dele af indhold
    Kriteriet fejler, fordi 3.1.1 ikke er godkendt

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi er i dialog med leverandøren om at få igangsat ændringer som er fundet ved testen

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.