Tilgængelighedserklæring

Aarhus Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://itk.aarhus.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://itk.aarhus.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Aarhus Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://itk.aarhus.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: I december 2020 lavede Sensus ApS en tilgængelighedsvurdering af den samme tekniske platform som ITK Aarhus. Vurderingen omfattede udelukkende den tekniske platform og siger derfor ikke noget om det redaktionelle indhold på ITK Aarhus. Siden evalueringen er der foretaget mange ændringer med henblik på at efterleve anbefalingerne i vurderingen. Vi benytter også Siteimprove som et værktøj til løbende at evaluere tilgængelighed på vores hjemmeside. Derudover sørger vi løbende for, at vores Umbraco platform understøtter tilgængeligt indhold, for eksempel i form af alt-text input til billeder og lixberegner i vores text-editor.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser:

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Hjemmesidens generelle funktionalitet
    Hjemmesiden er udviklet, så den i alt væsentligt overholder wcag 2.0 standarden. Hjemmesiden er udviklet på platformen Umbraco, og baseret på en skabelon, som gør det let at oprette nye sites ud fra skabelonen. Det er den enkelte redaktørs ansvar at sikre, at hjemmesidens indhold lever op til standarder for tilgængelighed, herunder korrekt brug af overskriftsmarkering, sigende linktekster, lavest mulige lixtal m.m.
  • Billeder
    Trods grundig uddannelse af redaktører i regler for tilgængeligt indhold, kan det ikke udelukkes, at der på sitet optræder billeder, der er vigtige for forståelsen af indholdet, uden en alternativ tekst. Vi arbejder naturligvis løbende på en kvalitetssikring af vores indhold.
  • Filer
    Trods grundig uddannelse af redaktører i regler for tilgængeligt indhold kan det ikke udelukkes, at der på Aarhus.dk optræder filer i PDF eller andet format, der ikke har den nødvendige struktur tilknyttet og som derfor ikke lever op til standarder for tilgængeligt indhold. Hvis du har brug for en fil, der ikke lever op til gældende standarder, kan du anmode om at få filen konverteret via vores samarbejdsaftale med virksomheden Abledocs. Anmodning herom sker ved at indsende en mail til postkassen kommunikation@ba.aarhus.dk I mailen skal du inkludere link til den eller de filer, du har brug for. Du må imødese en ekspeditionstid, som kan afhænge af filens størrelse og kompleksitet.
  • Indlejrede videoer
    Vi er lige nu ved at undersøge vores muligheder for en videoløsning på hjemmesiden som understøtter tilgængelige undertekster samt en tilgængelig afspiller.
  • Søgefiltrering
    Filtre i dropdown på søgeresultatssiden er lige nu ikke tilgængelige uden brug af mus, og alle filtre forsvinder på små skærme. Vi arbejder med vores leverandør for at rette op på dette.
  • Print-knap
    Knappen til at printe en side forsvinder lige nu på små skærme. Dette får vi rette snarest.
  • Zoom
    Det er ikke muligt at scrolle i menuen når man har zoomet ind 200%. Vi arbejder på at løse dette.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Direkte kontaktinformation på webredaktør med opfordring om kontakt, hvis der opleves utilgængeligt indhold.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.