Tilgængelighedserklæring
Region Syddanmark forpligter sig til at gøre webstedet www.interreg-de-dk.eu/dk/ tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.
Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.interreg-de-dk.eu/dk/?
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Region Syddanmark, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på www.interreg-de-dk.eu/dk/:
- E-mail: info-interreg@rsyd.dk
- Telefon: 4576638242
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Overholdelsesstatus
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
- Webstedet overholder standarden fuldt ud
- Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)
Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
- Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
- Vurdering er foretaget af ekstern part
- Det offentlige organ har anvendt anden metode
Det offentlige organ angiver metoden som: Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Interreg Deutschland-Danmark har sammenholdt WCAG 2.1 standarden på niveau A og AA med en analyse baseret på Monsidos (Acquia Optimize) Accessibility værktøj. Ud fra denne sammenligning har Interreg Deutschland-Danmark vurderet at hjemmesiden på nuværende tidspunkt ikke overholder standarden fuldt ud. Vi har lavet en oversigt af de kendte fejl på hjemmesiden og er i gang med at tilpasse de opståede fejl hurtigst muligt, både selv og sammen med vores hjemmeside udbyder (Status December 2024).
Evalueringsrapporter
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Ikke-tilgængeligt indhold
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
- Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
- Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.
Overholder ikke webtilgængelighedsloven
-
Forskellige fejlmeldinger inden for niveau A og AA
Vi er i gang med at revidere hjemmesiden (december 2024) og vil herefter opdatere tilgængelighedserklæringen tilsvarende. -
Eventkalenderen
Vores eventkalender skaber flere meldinger inden for WCAG standarden i både niveau A og AA. Vi prøver sammen med vores udbyder at finde den bedste løsning for at gøre kalenderen mere tilgængelig. -
Tilmeldingsformular nyhedsbrev
Vores tilmeldingsformular for nyhedsbrevet skaber flere meldinger inden for WCAG standarden i både niveau A og AA. Vi prøver sammen med vores udbyder at finde den bedste løsning for at gøre tilmeldingsformularet mere tilgængelig. -
Keyboard Functionality
Funktionaliteten af vores hjemmeside i samspil med et tastatur skaber flere meldinger inden for WCAG standarden i både niveau A og AA. Vi prøver sammen med vores udbyder at finde den bedste løsning for at gøre hjemmesiden mere tilgængelig via tastaturet.
Uforholdsmæssig stor byrde
-
Formularer og Dokumenter
Vores formularer (Word / PDF) overholder ikke standarten for webtilgængelige dokumenter, da disse kun er af vejledende karakter og anvendes af en lille målgruppe, som forbereder sig på en konkret ansøgning. Vi har fokus på at udvikle vores dokumenter, som har en bredere målgruppe, som webtilgængelige filer og arbejder efter en intern vejledning. Da vi er flere personer der udarbejder retningslinjer, kan der dog opstå fejl, som vi har som mål at redigere løbende.
Ikke omfattet af loven
-
ARIA og SI
Siteimprove angiver få meldinger vedr. ARIA og SI, samt niveau AAA, som ikke er omfattet af loven. Herunder tekst som mangler i "ARIA-Landmark", farvekontrast (AAA) og struktur ift. overskrifter. Vi tilpasser dette efter mulighed, men har fokus på at opretholde opfyldelsen af standarten på niveau A og AA.
Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Vi kontrollerer vores hjemmeside løbende med Monsido for at afdække evt. mangler og fejl ift. kravene A og AA. Nuværende fejl er i gang med at blive identificeret og revideres hurtigst muligt.
Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.