Tilgængelighedserklæring

KØBENHAVNS KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://www.ihcph.kk.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.ihcph.kk.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte KØBENHAVNS KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.ihcph.kk.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Testen er foretaget af Special Minds It i samarbejde med Inklusio ApS.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Kort, som er beregnet til navigationsbrug
    Kort er ikke tilstrækkeligt tilgængelige. For eksempel mangler der tekstalternativ og andre visuelle markører end farver. Søgefeltets etiket er ikke fyldestgørende.
  • Cookiebanner
    Dele af cookiebanneret er ikke tilstrækkeligt tilgængelige. For eksempel fokusrækkefølge, tastaturnavigation og zoom på elementet.
  • Videoafspiller
    Dele af navigationen på videoafspilleren er ikke tilstrækkeligt tilgængelige. Videoer har som udgangspunkt altid undertekster, men er som regel ikke synstolket.
  • Tabeller
    Tabeller på hjemmesiden er ikke tilstrækkeligt tilgængelige.
  • Ikke-tekstbaseret indhold
    Noget ikke-tekstbaseret indhold er ikke tilstrækkeligt tilgængeligt. For eksempel mangler Københavns Kommunes logo beskrivelse.
  • Nyhedsbrevstilmelding
    Flere dele af til- og framelding til nyhedsbreve er ikke tilstrækkeligt tilgængelige. For eksempel har rammen, der afgrænser e-mail indtastningsfeltet på siden utilstrækkelig kontrast.
  • Kalenderfunktionen
    Dele af kalenderfunktionen er ikke tilstrækkeligt tilgængelige på listesider. For eksempel kan funktionen ikke betjenes med tastaturnavigation, og der mangler beskrivende instruktion.
  • Fokusrækkefølgen
    Ved zoom og mobilvisning åbnes hovedmenuen i en dialog, der dækker hele skærmen. Fokus er ikke begrænset til menuen og kan flyttes til det bagvedliggende indhold, den dækker over.
  • Søgefiltre
    Søgefiltre er ikke tilstrækkeligt tilgængelige. For eksempel ved zoom og mobilvisning er dato- og kategori-filtre flyttet til en dialog, der dækker hele skærmen, når den åbnes. Fokus er ikke begrænset til dialogen og kan flyttes til det bagvedliggende indhold, som den dækker over.
  • Sprog
    Dele af hjemmesidens indhold og links har ikke korrekt angivet sprog.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter fra 3. part
    Dokumenter som er produceret af 3. part og som ikke er finansieret eller udviklet af kommunen.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi har undervist redaktører i webtilgængelighed, og har oprettet en side på intranettet med information og værktøjer om tilgængelighed. Webtilgængelighed indgår desuden i kurser for nye redaktører. Vi har installeret skabeloner og tilgængelighedstjekker, som gør det muligt at lave tilgængelige dokumenter, og kommunikeret dette ud i organisationen.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.