Tilgængelighedserklæring

Hvidovre Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.hvidovre.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.hvidovre.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Hvidovre Kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.hvidovre.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part, Vi har anvendt anden metode.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Automatiseret evaluering via værktøjet SiteImprove. Digitaliseringsstyrelsens dybdegående monitorering.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser:

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • PDF-filer
    Vi arbejder kontinuerligt på at gøre alle pdf-filer tilgængelige. Der vil over tid være få pdf-filer, der ikke overholder tilgængelighedskravene, dog undtaget bilag til politiske udvalgs dagsordener og referater. Disse arbejder vi også på, at gøre tilgængelige, men der vil være flere af disse som ikke overholder tilgængelighedskravene. Vi opfordrer på siden med dagsordener og referater til at tage kontakt til kommunen, hvis man har spørgsmål til disse pdf'er, der ikke er fuldt tilgængelige.
  • Fejl i programmering af hjemmesiden
    Den dybdegående monitorering fra Digitaliseringsstyrelsen gennemført i juli/august har vist, at der er et antal tilgængelighedsfejl i den bagvedliggende programmering af hjemmesiden. De fleste af disse vil blive rettet ved udgangen af 2023. Nogle få afventer en større opgradering af hjemmesiden medio 2025.
  • Selvbetjeningsløsninger
    Den dybdegående monitorering fra Digitaliseringsstyrelsen viste at selvbetjeningsløsningen "Ansøg om flextrafik" ikke levede op til tilgængelighedskravene. Leverandøren af selvbetjeningsløsningen er ved at rette op på disse fejl. Vi har flere selvbetjeningsløsninger fra denne leverandør og derfor vil der højst sandsynligt være flere af selvbetjeningsløsningerne, der har de samme fejl.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

  • Referater og bilag fra politiske udvalgsmøder før 2018
    På Hvidovre.dk har vi referater med tilhørende bilag fra politiske udvalgsmøder fra 1993-2017, som ikke er gjort tilgængelige.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Ingen beskrivelse

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.