Tilgængelighedserklæring

Institut for Menneskerettigheder -Danmarks Natio forpligter sig til at gøre webstedet https://www.humanrights.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.humanrights.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Institut for Menneskerettigheder -Danmarks Natio, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.humanrights.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: brugertest

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser:

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Alternativtekster
    Der mangler alternativtekster på billeder på visse sider (WCAG 2.1, 1.1.1). Vi retter løbende.
  • PDF-tilgængelighed
    Vi fik i slutningen af 2019 vores bagkatalog af pdf'er (rapporter og lign.) lavet efter september 2018 tilgængeliggjort. Vi får løbende nye udgivelser tilgængeliggjort, men af og til kan vi være nødsaget til at uploade ikke-tilgængelige versioner ifm. fx specifik dato for launch, hvor der ikke har været tid til at vente på tilgængeliggørelse. Vi uploader da efterfølgende ny og tilgængelig version.
  • Zoom og typografi
    Når der er zoomet til 400% er der flere beholdere der bliver for små til at indeholde deres tekst. Da overflow er slået til skjules teksten som ikke kan være i beholderne og det er derfor svært at læse indholdet. Dette vil være et stort problem for brugere med nedsat kognition. Vi skal undgå fast højde til beholderne – udbedres i slutningen af 2021.
  • Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Nogle grafiske elementer – indsat som billeder i indholdsfelterne og af ældre dato – har ikke det rette kontrastforhold på minimum 3:1. Dette er vi obs på fremadrettet
  • Inputfelter og labels
    Vi har flere tilmeldingsformularer på hjemmesiden som mangler autocomplete. Det betyder at brugeren selv skal udfylde hele formularen manuelt. Vi skal derfor tilføje autocomplete-attributten til inputfelterne og give dem en passende autofillværdi i løbet af 2021.
  • Video og lyd
    På vores hjemmeside har vi også video og lyd. Video er embeddet via youtube på alle typer af sider og lyd er indsat på sider med en browserbaseret afspiller eller vi henviser til andre hjemmesider, hvor lyden findes (fx. soundcloud, podbean, dr.dk eller lignende). Disse løsninger er muligvis ikke er fuldt ud tilgængelige. Mht. synstolkning eller mediealternativ til videoer, så har vi valgt at beskrive, hvad videoen indeholder i selve brødteksten på siden, hvor videoen findes, istedet for at lave deciderede synstolkninger af indholdet.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Kontrast, sprog og overskriftshierarki ifm. joblister
    Ifm. liste over opslåede job på siden her: https://www.humanrights.dk/about-us/vacancies, så er listen fra et tredjeparts plugin, som vi derfor ikke selv kan justere. Vi har spurgt virksomheden om det er noget, de kan justere, men har endnu ikke hørt tilbage (juni 2022).
  • PDF-tilgængelighed ifm. nationale human rights action plans
    Vi har på humanrights.dk valgt at uploade en række pdf'er fra eksterne kilder, der ikke er tilgængeliggjort. Det har vi gjort ifm. et forskningsprojekt, der består af en global kortlægning af såkaldte national human rights action plans, hvor vi gerne ville kunne give målgruppen det fulde overblik over disse planer (se: https://www.humanrights.dk/research-project/national-human-rights-action-plans-inventory). Visse pdf'er (cirka 30 stk) kunne vi ikke finde eksterne links til, og vi valgte derfor at uploade dem til egen server.

Ikke omfattet af loven

  • PDF'er fra før 2018
    Vores udgivelser før 2018 er ikke omfattet loven om tilgængelighed, da vores website er fra før 2018. Udgivelser fra før 2018 er ikke tilgængeliggjort, da vi vurderer at det vil være en omkostningstung opgave at udføre.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi har løbende dialog med vores webbureau og vores tilgængelighedsbureau omkring evt. nye tiltag på vores hjemmesider. Seneste vurdering af den samlede tilgængelighed på websitet er foretaget august 2021.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.