Tilgængelighedserklæring

KØBENHAVNS KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://givetpraj.kk.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://givetpraj.kk.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte KØBENHAVNS KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://givetpraj.kk.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Sensus har testet både med automatisk og brugertest

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • App: Ikke-tekstbaseret indhold
    Mobilapplikationen indeholder brugergrænsefladekomponenter og grafisk indhold med misvisende og uden tekstbaserede alternativer. Forventet løst 1 kvartal 2022
  • App: Information og relationer
    Mobilapplikationen indeholder brugergrænsefladekomponenter og grafisk indhold med misvisende og uden tekstbaserede alternativer. Delvist løst - det virker på hjemmesiden, men ikke på en på android. Forventet løst 1 kvartal 2022
  • App: Ændring af tekststørrelse
    Ved skalering af tekststørrelsen, sker en uhensigtsmæssig ændring i mobilapplikationens layout ved brug af en Android telefon. Ved brug af iPhone, Android-tablet og iPad synes det ikke muligt at tekstforstørre i mobilapplikationen. Forventet løst : 1. Kvartal 2022
  • App: Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Mobilapplikationen indeholder brugergrænsefladekomponenter og grafisk indhold med mangelfuld kontrast. Forventet løst: 1 kvartal 2022
  • App: Sproget på siden
    Mobilapplikationen indeholder elementer hvor sproget afviger fra standardsproget i dele af indhold. Forventet løst: 1 kvartal 2022
  • Webløsningen: Ikke-tekstbaseret indhold
    Webstedet indeholder brugergrænsefladekomponenter uden eller med misvisende tekstalternativer, væsentlig grafik uden tekstalternativ og dekorativ grafik med tekstalternativer. Forventet løst: 1 kvartal 2022
  • Webløsningen: Information og relationer
    Webstedet indeholder fejl i overskriftopmærkningen, hvilket omfatter fejl i overskriftstrukturen og visuelle overskrifter. Forventet løst: 1 kvartal 2022
  • Webløsningen: Ombrydningsvisning
    Der opstår tab af information og funktionalitet, når webstedet bliver vist i en skærmopløsning på 1280x1024 pixels med 400% zoom (svarende til en skærmopløsning på 320x256 pixels). Forventet løst: 1 kvartal 2022
  • Webløsningen: Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Der er mangelfuld kontrast på brugergrænsefladekomponenter, grafisk indhold og tastaturfokusindikatoren på webstedet. Forventet løst: 1 kvartal 2022
  • Webløsningen: Tastatur
    Webstedet indeholder komponenter, der ikke kan betjenes via tastaturet. Forventet løst: 1 kvartal 2022
  • Webløsningen: Spring over blokke
    Webstedet indeholder utilstrækkelig implementering af landmærker, som gør det muligt at springe blokke af indhold over. Forventet løst: 1 kvartal 2022
  • Webløsningen: Fokusrækkefølge
    Webstedet har indhold, hvor komponenter ikke modtager fokus i en rækkefølge, der bevarer meningen eller betjeningsmulighederne. Det drejer sig om kortfunktionen. Forventet løst: 1 kvartal 2022
  • Webløsningen: Sprog, der anvendes til dele af indhold
    På webstedet er der fundet indhold, hvor sproget afviger fra standardsproget. Forventet løst: 1 kvartal 2022

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter fra før lovens ikrafttræden
    Dokumenter som er uploadet før 23. september 2018.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Udviklerne arbejder løbende med at forbedre løsningen. Vi har foretaget tekniske tilretninger, og undervist redaktører i webtilgængelighed. Vi har installeret skabeloner og tilgængelighedstjekker, som gør det muligt at lave tilgængelige dokumenter.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.