Tilgængelighedserklæring

KØBENHAVNS KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://givetpraj.kk.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://givetpraj.kk.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte KØBENHAVNS KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://givetpraj.kk.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Sensus har testet både med automatisk og brugertest

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • App: Ikke-tekstbaseret indhold
    Mobilapplikationen indeholder brugergrænsefladekomponenter og grafisk indhold med misvisende og uden tekstbaserede alternativer.
  • App: Information og relationer
    Mobilapplikationen indeholder brugergrænsefladekomponenter og grafisk indhold med misvisende og uden tekstbaserede alternativer. Delvist løst - det virker på hjemmesiden, men ikke på en på android.
  • App: Ændring af tekststørrelse
    Ved skalering af tekststørrelsen, sker en uhensigtsmæssig ændring i mobilapplikationens layout ved brug af en Android telefon. Ved brug af iPhone, Android-tablet og iPad synes det ikke muligt at tekstforstørre i mobilapplikationen.
  • App: Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Mobilapplikationen indeholder brugergrænsefladekomponenter og grafisk indhold med mangelfuld kontrast.
  • Webløsningen: Ikke-tekstbaseret indhold
    Webstedet indeholder brugergrænsefladekomponenter uden eller med misvisende tekstalternativer, væsentlig grafik uden tekstalternativ og dekorativ grafik med tekstalternativer.
  • Webløsningen: Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Der er mangelfuld kontrast på brugergrænsefladekomponenter, grafisk indhold og tastaturfokusindikatoren på webstedet.
  • Webløsningen: Spring over blokke
    Webstedet indeholder utilstrækkelig implementering af landmærker, som gør det muligt at springe blokke af indhold over.
  • Webløsningen: Fokusrækkefølge
    Webstedet har indhold, hvor komponenter ikke modtager fokus i en rækkefølge, der bevarer meningen eller betjeningsmulighederne. Det drejer sig om kortfunktionen.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter fra før lovens ikrafttræden
    Dokumenter som er uploadet før 23. september 2018.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Udviklerne arbejder løbende med at forbedre løsningen. Vi har foretaget tekniske tilretninger, og undervist redaktører i webtilgængelighed. Vi har installeret skabeloner og tilgængelighedstjekker, som gør det muligt at lave tilgængelige dokumenter. Det er også muligt at give borgerhenvendelser via TMF Kontaktcenter via tlf. 33 66 56 00

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.