Tilgængelighedserklæring

Geocenter Danmark forpligter sig til at gøre webstedet https://www.geocenter.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.geocenter.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Geocenter Danmark, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.geocenter.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har foretaget en systematisk tekst af hjemmesiden og gennemgået den manuelt vha værktøjer som WP Accessibility Helper og Web Accessibility Evaluation Tool (Wave).

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Dokumenter
    Tidligere indhold, som ikke er i html-format, er ikke tilgængeliggjort. På geocenter.dk har vi dokumenter (Feltaktiviteter 2004-2019) som pdf-filer. Arkivet for feltaktiviteter har kun en lille specialiseret læserskare og de vil blive tilgængeliggjort, hvis der er efterspørgsel fra brugerne.
  • Kontraster
    Med vores nuværende version af Enfold temaet følger en styling, der på nogle elementer ikke opfylder kontrastforholdene, der kan være nødvendig for forståelse af et elements indhold. Ved en kommende opdatering af Wordpress og tema sikrer vi at farver i tekstbaserede elementer opfylder disse krav, og i mellemtiden har vi installeret hjælpeværktøjet WP Accessibility Helper tool på sitet, der med få klik synliggør farver, tekst, billeder, links mm. Brugerne er i mellemtiden velkomne til at henvende sig til GEUS, hvis de har brug for hjælp med at tilgå ikke-tilgængeliggjort materiale på webteam@geus.dk.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

For at opretholde et højt niveau af tilgængelighed er vi opmærksomme på kravene i forbindelse med oprettelse af nyt indhold. Når vi opretter nye sider, gør vi indholdet tilgængeligt fra start. Vi anvender tilgængelighedsværktøjet WP Accessibility Helper til at screene websitet (fx for at fange et billede uden alt-tekst eller en side uden titel). Herudover anvender vi Webaims WAVE værktøj, der identificerer fejl i overensstemmelse med Web Content Accessibility Guideline (WCAG). Vi arbejder med tilbagevendende opdateringsprocesser, hvor vi manuelt gennemgår websitet for uhensigtsmæssigheder, som de nævnte værktøjer ikke fanger (fx fejl i overskrifter). Desuden har vi planlagt at vi i 2022 foretager en sikkerhedsopdatering af websitet til den seneste version af WordPress, plugins og af temaet Enfold, efterfulgt af en manuel test. Dette skal sikre at de systemtekniske krav lever op til loven om webtilgængelighed, som beskrevet af Wordpress.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.