Tilgængelighedserklæring

Silkeborg Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://gaeste.sejladspaagudenaaen.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://gaeste.sejladspaagudenaaen.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Silkeborg Kommune, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://gaeste.sejladspaagudenaaen.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: IT firmaet bar løsningen er adspurgt om WCAG 2.1 overholdes. Svaret var, at det gør det for 95%s vedkommende. IT firmaet gav følgende eksempler på hvor sitet muligvis ikke overholder WCAG (indsat herunder): .......................................................Eksempler på ting, der muligvis ikke er overholdt 100%:- 2.1.3: All page functionality is available using the keyboard: Jeg kan ikke garantere, at man kan anvende sitet 100% uden tastatur. Det meste vil man kunne.- 2.2.6: Timeouts: Users must be warned of any timeout that could result in data loss, unless the data is preserved for longer than 20 hours of user. Den har vi ikke taget højde for.- 3.3.5: Help: Instructions and cues are provided in context to help in form completion and submission: Den kan der mangle enkelte steder

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Logo
    (WCAG 2.1 succeskriterium 1.1.1 ikke-tekstbaseret indhold: Logoet i øverste hjørne mangler alternativ tekst. Fejlen forventes løst inden udgangen af 2019

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Sidens funktion er at tildele et gæstenummer til sejlads til borger, efter denne har udfyldt et simpelt skema med info om navn, adresse, ønsket antal gæstemærker, fartøjstype. Ud for hver linje i skemaet findes en informationsknap, hvor borger kan læse om hvordan man skal udfylde skemaet. Funktionaliteten er ikke nødvendig for at kunne udfylde det simple skema, men er lavet som supplerende hjælp (til både danske samt engelsketalende og tysktalende brugere af sitet) . Det kan undersøges, om det er muligt at aktivere "informationsknapper" ved tabulatoren og ikke kun når musen holdes over knappen (mouse over).

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.