FynBus forpligter sig til at gøre webstedet https://fynbus.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte FynBus, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://fynbus.dk
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: FynBus har fået foretaget en ekstern vurdering i samarbejde med Peytz & Co., og er i 2022 vurderet af Digitaliseringsstyrelsen
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Følgende emner er ved at blive rettet (maj 2021): Manglende alt-tekst på billeder: Billeder, der er i anvendelse på aktuelt indhold, forsynes med alt-tekst. Billeder i fx nyheder publiceret før 1. januar 2020 forsynes ikke med alt-tekst, jf. klausul om uforholdsmæssig stor byrde. Køreplan-pdf’er er ikke tilgængelige: Vi er i øjeblikket sammen med AbleDocs ved at gøre vores køreplaner tilgængelige for skærmoplæsning. Pr. 30. juni 2021 er de mest benyttede køreplaner (Odenses bybusser og de regionale ruter) samt alle Flextrafik-foldere gjort tilgængelige. Formål med links: Der tilføjes forklarende tekst til links. Sidens sprog: Der tilføjes en programmeringsmæssig angivelse af, at websitet er på dansk. Pdf-dokumenter: Vi er ved at undersøge, hvordan referater mm. kan gøres tilgængelige fremadrettet.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.