Tilgængelighedserklæring

Furesø kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.furesoe.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.furesoe.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Furesø kommune, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.furesoe.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi har anvendt leverandørens (Bleau, moliri) valideringsværktøjer i CMS-systemet samt suppleret med analyseprogrammet, Monsido. Enkelte systemer har vi testet manuelt med QualWeb.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Det mangler en beskrivelse på iframes
    Flere steder mangler iframes en beskrivelse. Eksempler på iframes på siden er primært indlejrede kort: https://www.furesoe.dk/borger/bolig/ejerbolig/grundejerforeninger Udbedring af fejlen: Udbedres inden årsskiftet 2024/2025.
  • Tomme overskriftsfelter
    Vi har flere steder, hvor der er tomme overskriftsfelter på indholdssider. Leverandørens valideringsprogram kan ikke highlighte disse, hvorfor det er svært for vores redaktører at finde fejlene. Udbedring af fejlen: Udbedres inden årsskiftet 2024/2025.
  • Forkert opbygning af overskrifter
    Vi har flere steder, hvor overskrifter ikke er opmærket korrekt og altså springer et niveau over. Udbedring af fejlen: Udbedres inden årsskiftet 2024/2025.
  • Ikke-tekstbaseret indhold mangler korrekt alternativ
    Der er eksempler på elementer, fx ikoner og grafikker, der mangler korrekt opmærkning og tekstuelt alternativ. Udbedring af fejlen: Udbedres løbende.
  • Billede uden alt-tag
    Der er eksempler på billeder på indholdssider, der mangler beskrivende tekster. Udbedring af fejlen: Udbedres inden årsskiftet 2024/2025.
  • Dokumenter er ikke opmærket korrekt
    Der kan være eksempler på, at dokumenter, typisk PDF-filer, ikke er opmærket korrekt, hvilket betyder, at de i højere eller lavere omfang er utilgængelige. Vi har oprettet en kontaktboks, der kan sættes på sider med mange filer, der gør opmærksom på, hvor man kan få hjælp til at læse dokumenterne på siden, se eksempel her: https://www.furesoe.dk/om-kommunen/fakta/oekonomi/budget/budget-2025 Udbedring af fejlen: Vi har mulighed for at opmærke alle internt fremstillede word-filer korrekt via integration til Templafy. Dog har vi sat det som et strategisk fokus, at alle interne dokumenter, som udgangspunkt, skal lægges direkte i html på en indholdsside eller ved større dokumenter oprettes som en long read.
  • Opmærkning af tabeller med overskrifter og beskrivelse
    Mange tabeller på furesoe.dk er ikke opmærket korrekt, og det er ikke muligt at rette i eksisterende tabeller, efter leverandør købte en ny Rich Text Editor. Vi afventer, at det bliver muligt at rette tabellerne frem for at skulle oprette samtlige tabeller på ny, da det er et omfattende problem på sitet. Derudover ligger der også fejl i tabeller, som fx åbningstider i footeren, som leverandør er opmærksom på. Udbedring af fejlen: Afventer udvikling af CMS for at udbedre fejlene.
  • HTML-sider med indhold fra Borger.dk
    Der er problemer med indholdssider, som er baseret på indhold fra Borger.dk. Det viser sig i overskriftsniveauer og i opmærkning af tabeller. Udbedring af fejlen: Vi afventer udbedring af dette af og i samarbejde med vores leverandør.
  • Tekster på links
    Der er eksempler på links, som ikke kan læses ud af kontekst, som fx Klik her. Udbedring af fejlen: Opmærkes som ”forbudt ord” i vores CMS. Udbedres løbende og helst inden årsskiftet 2024/2025.
  • Chatbot
    På nogle af vores sider benytter vi en chatbot. Den lever op til WCAG AA, og tilgængeligheden udvikles løbende i samarbejde med leverandør og repræsentanter for funktionsnedsatte brugere. Udbedring af fejlen: Udbedres løbende i dialog med leverandør.
  • Videoer uden undertekster
    Der findes eksempler på videoer, der ikke er tekstet, fx Borgerrådgiverens præsentation af sig selv. Udbedring af fejlen: Vi har indkøbt mulighed for at generere auto-subtitles, så dette kan udbedres løbende.
  • Selvbetjeningsløsninger
    Der er ikke foretaget vurderinger af webtilgængeligheden af alle hjemmesidens selvbetjeningsløsninger. Der kan derfor være dele af løsningerne, som ikke overholder kravene i lovgivningen. I takt med, at vi får en overblik over eventuelle tilgængelighedsfejl af konkrete selvbetjeningsløsninger, vil disse deklareres som eget punkt. Eksempler på selvbetjeningsløsninger er: Frontdesksuite Furesø Borgertip Opskrivning til pladsanvisning Furesøkortet Skyfish.com Mit betalingsoverblik Udbedring af fejlen: Løbende og i dialog med leverandør. Når et produkt undersøges for tilgængelighedsfejl, skrives det ind som et selvstændigt emne i erklæringen.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Lange dokumenter af særlig teknisk karakter
    Lange dokumenter af særlig teknisk karakter er ikke gjort tilgængelige, da vi vurderer det som værende uforholdsmæssig stor byrde, når vi ser på dokumenternes besøgstal.
  • Videoer fra byrådsmøder
    Furesø Kommune publicerer videoer fra byrådets møder via leverandøren https://broadcast.avc.dk/fur/vod.html. Møderne streames direkte via furesoe.dk. På platformen findes der derudover et arkiv med videoer fra tidligere møder. Disse arkiverede videoer er ikke undertekstede og overholder dermed ikke Lov om tilgængelighed. Det er en uforholdsmæssig stor byrde at gøre disse videoer tilgængelige manuelt både tidsmæssigt og økonomisk, da videoerne fra de enkelte møder består af flere timers optagelse. Referater fra byrådsmøderne ligger tilgængelige på https://furesoe.meetingsplus.dk/. Udbedring af fejlen: Pt ingen, da der ikke forlægger aftale om tekstning af videoerne. Vi har rettet henvendelse til AVC vedr. dette.
  • Dokumenter fra eksterne aktører
    Der er eksempler på lovpligtige dokumenter, projektbeskrivelser og lignende som ikke lever op til tilgængelighedskravene – og som vi modsat ikke har rettigheder til at korrigere i. Ved kontakt til kommunen er det muligt at få hjælp til at tilgå indholdet i konkrete elementer. Udbedring af fejlen: Formidling ud i vores webredaktørnetværk, at materialer fra eksterne leverandører, der påtænkes at offentliggøres på internettet, skal leveres i et tilgængeligt format.

Ikke omfattet af loven

  • Byrådstransmissioner
    Alle byrådsmøder transmitteres live.
  • Dokumenter fra før 23. september 2018
    Dokumenter, der er publiceret på websitet før 23. september 2018, er ikke gjort webtilgængelige. Ved kontakt til kommunen er det muligt at få hjælp til at tilgå indholdet i konkrete elementer. Det kan eksempelvis være: - Vandløbsregulativer - https://www.furesoe.dk/borger/miljoe-og-natur/soeer-vandloeb-og-vaadomraader/vandloeb - Lokalplaner
  • Onlinekort og korttjenester
    Onlinekort og korttjenester er som udgangspunkt ikke omfattet af Lov om tilgængelighed, med mindre de er til navigationsbrug Der er flere interaktive kort og kortudsnit på hjemmesiden, som er integreret på en indholdsside i en iframe. Kortene viser primært områder eller placeringer for fx legepladser, fyrværkeri, gadelys med videre. Udbedring af fejlen: Ved kontakt til kommunen er det muligt at få hjælp til at tilgå konkrete oplysninger.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi uddanner vores webredaktører i webtilgængelighed og brug af valideringsprogrammet i vores CMS. Vi har pt. en ressource, der kan afhjælpe de fejl, som vi manuel nemt kan rette til, fx overskrifter, linktitler og lignende fejl. Vi indgår dialog med vores leverandører omkring rettelser til deres software. Vi tjekker vores site løbende internt på sitet og i Monsido for at undersøge webtilgængeligheden. Vi har netop købt auto subtitles til Dreambroker, så vi kan teksten vores videoer nemt og hurtigt.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.