Tilgængelighedserklæring

Frederikssund Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.frederikssund.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.frederikssund.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Frederikssund Kommune, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.frederikssund.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Siden er selvevalueret ved brug af værktøjer fra Siteimprove, QualWeb og W3C samt med bistand fra Diversa til gennemgang og kvalitetssikring af siden.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • PDF-filer
    Siden indeholder PDF-filer som ikke er PDF/UA-kompatible. Vi arbejder på at få gjort alle filer tilgængelige, og indtil det er sket, tilbyder vi at stille informationen til rådighed på anden vis, ved at man kontakter os.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018
    Dokumenter lagt på websitet før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige.
  • Korttjenester
    Vi anvender kort på en række sider. Disse er ikke beregnet for navigation og derfor undtaget fra reglerne om tilgængelighed jf. lovens § 1, stk. 5 pkt. 4.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Angående PDF-filer, så arbejder vi kontinuerligt på at implementere nye teknologier og uddanne medarbejderne i brugen af dem, så korrekt dokumentproduktion sikres. Fra kommunens hjemmeside linker vi til en række selvbetjeningsløsninger. En stor del af disse er fællesoffentlige, som vi hverken finansierer, kontrollerer eller udvikler, og er derfor undtaget jf. lovens § 1, stk. 5 pkt. 5. Andre løsninger er købte løsninger. Det gælder Renoweb, bygningsafffald.dk, Tip Kommunen, jordweb.dk, husdyrsgodkendelse.dk, bygogmiljoe.dk, Weblager, Rotteweb, Sundhedsvejen.dk, aftenskole.nu, KMD Booking, CFR Det Centrale Foreningsregister, Wannasport, Halbooking, Mediconnect, MitSygefravær, Frontdesk, KUBE, Notus Borger, EG Kommuneinformation / EG Online, CitizenLab, Frontdesk, Biometric Solutions og Boblberg.dk. Af disse løsninger oplyser EG Online, KUBE, KMD Booking, Frontdesk, Biometrics, CitizenLab og Bobleberg.dk at de overholder reglerne. Øvrige løsninger/leverandører kan vi ikke garanterer overholder loven fuldt ud, men er i fortsat dialog med dem om det.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.