Tilgængelighedserklæring

Faaborg-Midtfyn kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://www.fmk.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.fmk.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Faaborg-Midtfyn kommune, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.fmk.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Sitet er testet af Special Minds.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Utilgængelige PDF'er
    Vi har en række dokumenter og rapporter med grafik og teknisk indhold, som ikke opfylder tilgængelighedskravene. Der arbejdes på at tilbyde webtilgængelige løsninger for disse dokumenter og rapporter.
  • Selvbetjeningsløsninger
    Vi har en række selvbetjeningsløsninger, eksterne som interne, der endnu ikke lever op til kravet om tilgængelighed. Såsom: - Jordweb Der arbejdes på at finde en løsning på dette.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Offentlige høringer
    Vi har nogle offentliggørelser i form af PDF'er, der ikke opfylder tilgængelighedskravene. Da de ligger i kort tid på hjemmesiden, vurderes byrden derfor som uforholdsmæssig stor i forhold til at gøre indholdet webtilgængeligt.
  • Bilag til politiske møder
    Vores dagsordener og referater indeholder bilag, som ikke opfylder tilgængelighedskravene. Bilagene skal offentliggøres, da de indgår i sagsfremstillinger, vurderes byrden derfor som uforholdsmæssig stor i forhold til at gøre indholdet webtilgængeligt.

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter offentliggjort før 23. september 2018
    Dokumenter lagt på websitet før d. 23. september er ikke gjort tilgængelige medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Med vores nye webplatform i 2022 har vi sikret et teknisk fundament, hvor vi har udbedret en række kritiske fejl. Desuden anvender vi Siteimprove til at screene for tilgængelighed, og vi gennemgår jævnligt websitet manuelt for at tjekke for uhensigtsmæssigheder, som Siteimprove ikke fanger. Vi har installeret en tilgængelighedstjekker, som gør det muligt at lave tilgængelige dokumenter, og kommunikeret dette ud i organisationen. Vi har endvidere undervist redaktører i webtilgængelighed, og har oprettet en side på intranettet med information og værktøjer om tilgængelighed. Endeligt arbejder vi løbende på at minimere brugen af utilgængelige dokumenter på websitet og i stedet vise informationen direkte som indhold eller i webtilgængelig form.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.