Tilgængelighedserklæring

Region Midtjylland forpligter sig til at gøre webstedet http://www.fagperson.auh.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på http://www.fagperson.auh.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Region Midtjylland, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på http://www.fagperson.auh.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har anvendt anden metode.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi bestræber os på at følge retningslinjer for webtilgængelighed. Vi anvender Siteimprove til at screene for tilgængelighedsfejl, så vi løbende kan forbedre webtilgængeligheden.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Design
    Vi har enkelte designelementer, der ikke lever op til tilgængelighedskravene. Vi arbejder løbende med at tilpasse designet.
  • Nogle pdf-dokumenter er ikke tilgængelige
    Vi arbejder stadig på at gøre vores pdf-filer tilgængelige eller tilbyde alternative muligheder for at tilgå indholdet. Hvis du støder på dokumenter, der bør være tilgængelige, så kontakt os, så vi kan hjælpe med at få fat i den information, du søger. Se kontaktinformation øverst i tilgængelighedserklæringen.
  • Opmærkning af tabeller, mellemoverskrifter, punktopstillinger, linktekster og billeder
    Der kan være tabeller, mellemoverskrifter, punktopstillinger, linktekster og billeder, der ikke er opmærket korrekt. Vi arbejder på at minimere forkert opmærkning, og hvis du støder på indhold du ikke kan læse, fordi det ikke er mærket rigtigt op, kan du kontakte Region Midtjylland via de kontaktoplysninger, som angivet først i denne erklæring.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Pdf-filer alene målrettet sundhedsprofessionelle
    Det vil være uforholdsmæssigt omkostningstungt at gøre dette indhold tilgængeligt i forhold til det forventede antal brugere.
  • Excel-filer med beregninger
    Excel-filer som indeholder komplicerede beregninger, for eksempel regnskaber og budgetter er ikke gjort tilgængelige, da vi vurderer det som en uforholdsmæssig stor byrde forhold til det forvente antal brugere.
  • Iframe-elementer
    Der forekommer enkelte steder iframes med indlejrede formularer, tabeller og skemaer, som alene retter sig mod sundhedsprofessionelle. Det vil være uforholdsmæssigt omkostningstungt at få gjort dette indhold tilgængeligt i forhold til det forventede antal brugere.

Ikke omfattet af loven

  • Kort, som ikke er beregnet til navigationsbrug
    En række kort, som ikke er beregnet til navigationsbrug, har ikke noget tekstalternativ.
  • Live streaming af AUH foredrag
    Vi viser vores AUH foredrag live på hjemmesiden. Live-transmissioner er fritaget for kravet om undertekster.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi bestræber os på at følge retningslinjer for webtilgængelighed. Vi anvender Siteimprove til at screene for tilgængelighedsfejl, så vi løbende kan forbedre webtilgængeligheden.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.