Tilgængelighedserklæring

DRAGØR KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://www.dragoer.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.dragoer.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte DRAGØR KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://www.dragoer.dk

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Webstedet er evalueret af Dragør Kommunes webansvarlige ved hjælp af værktøjet Siteimprove. Den tekniske løsning er evalueret af kommunens hjemmesideleverandør.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Pdf-dokumenter
    En række pdf- dokumenter, som er offentliggjort efter 23. september 2018 – eller er nødvendige for aktive administrative processer, overholder pt. ikke webtilgængelighedsloven. Dragør Kommune tilbyder at læse disse dokumenter op. Har du forsøgt at tilgå et dokument uden held, kan du kontakte Dragør Kommune på 32 89 01 00 inden for åbningstiden eller på sikker digital post. Så vil vi kontakte dig, og præsentere det relevante dokument for dig hurtigst muligt, og senest indenfor 3-5 arbejdsdage.
  • Videoer
    Vi er i dialog med leverandøren om undertekstning af videoer fra kommunalbestyrelsesmøder.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

  • Ældre dokumenter
    Dokumenter dateret før den 23. september 2018 er ikke gjort webtilgængelige, medmindre de er vurderet som værende væsentlige for administrative processer.
  • Eksternt tredjepartsindhold
    For så vidt angår eksternt tredjepartsindhold betragtes dette som uden for vores udvikling og kontrol.
  • Indhold som Dragør Kommune ikke er afsender af
    Det kan forekomme, at der på hjemmesiden fremstår indhold, som Dragør Kommune ikke er afsender/bestiller af - og som derved ikke er omfattet af loven. Det kan fx være input fra borgere.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Dragør Kommune har et kontinuerligt fokus på at styrke webtilgængeligheden gennem teknik, uddannelse af webredaktører og krav til leverandører af selvbetjeningsløsninger mm. Der arbejdes løbende på at sikre webtilgængelighed i dokumenter, der er publiceret efter 23. september 2018.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.