Tilgængelighedserklæring

LANDSBYGGEFONDEN forpligter sig til at gøre webstedet https://www.danmarkbolig.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.danmarkbolig.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte LANDSBYGGEFONDEN, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.danmarkbolig.dk/

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Succeskriterie 1.3.1 - Information og relationer
    Der er identificeret nogle mangler i forhold til landmarks f.eks. manglende legend på søgesiden og manglende opmærkning af form elementer
  • Succeskriterie 2.4.1 - Spring over blokke
    Skip link mangler som første punkt på sitet
  • Succeskriterie 2.4.3 - Fokusrækkefølge
    Der er identificeret nogle problemer med fokusrækkefølgen på søgesiden i forbindelse med filtrene boligtype, størrelse pris etc. her bliver fokus rykket tilbage til sidens første element ved åbning Lejlighedstypesiden har også fokusproblemer hvor del bolig og gem bolig bliver valgt på et tidspunkt hvor de ikke er synlige i brugerens view.
  • Succeskriterie 3.3.1 - Identifikation af fejl
    Fejl bliver ikke oplæst af skærmlæsere - Mangler role-alert
  • Succeskriterie 4.1.2 - Navn, rolle, værdi
    Der er lokaliseret elementer med manglende navn
  • Succeskriterie 1.4.3 - Kontrast (minimum)
    Markering af sort tekst lever ikke op til kravene kontrast forholdet er 3.04:1
  • Succeskriterie 2.4.5 - Flere måder
    Forsiden har kun en måde at finde indhold: Informationsarkitektur. Alle andre sider end forsiden har en søgefunktion
  • Succeskriterie 2.4.7 - Synligt fokus
    Søgefelt og input felter er vurderet til ikke at være tydeligt markeret, specielt på ikke hvid baggrund
  • Succeskriterie 4.1.3 - Statusbeskeder
    Der ses ikke nogen role=Alert på statusmeddelelser

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Der arbejdes med alle identificerede mangler, som forventes løst via ekstern part i løbet af 3 måneder.

Håndhævelse af webtilgængelighedsloven

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du forinden kontakte det offentlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Dette gør du via kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at det offentlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse via henvendelsesformularen.