Tilgængelighedserklæring

Professionshøjskolen VIA University College forpligter sig til at gøre webstedet cfu.via.dk tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på cfu.via.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Professionshøjskolen VIA University College, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på cfu.via.dk:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder loven fuldt ud
  2. Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Teksten er ikke medtaget i et ARIA-landemærke.
    Alt tekstindhold, der kan opfattes af brugeren, skal medtages i et ARIA-landemærke. Landemærkeroller indeholder oplysninger om sidestruktur og kan hjælpe brugere af hjælpemidler med navigation på siden. Tekst uden for landemærker gør det vanskeligere at navigere for nogle brugere.
  • Interaktivt element overholder ikke forbedret størrelse
    Interaktive elementer, såsom knapper eller links, skal være mindst 44 x 44 pixels, så alle brugere nemt kan klikke eller trykke på dem. Det er vigtigt, at de interaktive elementer har en passende størrelse, så personer med fysiske handicap eller personer, der bruger touchscreens, kan interagere med dem uden problemer.
  • Farvekontrasten opfylder ikke det forbedrede krav
    Der er ikke tilstrækkelig farvekontrast mellem teksten og baggrunden på denne side til at opfylde kravet til forbedret kontrast. Tekst- og baggrundsfarver, der er i konflikt eller har for lidt kontrast i forhold til hinanden, kan forårsage læsbarhedsproblemer for farveblinde eller svagtseende brugere (synstab svarende til ca. et syn på 20/80).
  • Linjehøjden er under minimumsværdien
    line-height for afsnit skal være mindst 1,5 gange skriftstørrelsen. Når tekstlinjer er for tæt på hinanden, bliver teksten vanskeligere at læse. Det kan påvirke dit websites anvendelighed for alle brugere – men især for brugere, der er svagtseende eller har dysleksi.
  • Overskrifter er ikke strukturerede.
    Ét eller overskriftsniveauer er sprunget over. Overskriftstags hjælper brugere af hjælpemidler til at forstå, hvordan indholdet er struktureret. De bruges også til navigering med skærmlæseren på siden. Når du tilføjer overskriftstags, skal du sørge for, at de følger en indlejret struktur. h1 bruges til den primære overskrift, efterfulgt af h2 til underoverskrifter og videre til h6.
  • Indhold mangler efter overskrift
    Overskrifter bruges til at strukturere indhold i et hierarki. Dette hjælper brugerne med at vide, hvor de skal starte, og hvordan indholdsafsnit relaterer sig til hinanden. Overskrifter strukturerer indhold på en tilgængelig måde. De bør organiseres i et logisk hierarki, så brugere af skærmlæsere og alene af tastatur nemt kan forstå og navigere i indholdet.
  • Tomme overskrifter.
    Overskrifter hjælper med at opdele indhold og gøre det lettere for besøgende at scanne en side for oplysninger. De skal konfigureres korrekt, så brugere af skærmlæsere kan bruge dem på denne måde. En overskrift betragtes som "tom", hvis der ikke er en tekst, som en skærmlæser kan videresende til brugeren. Billedoverskrifter betragtes som tomme, hvis der ikke er noget tekstalternativ.
  • Billede mangler et tekstalternativ.
    Alle ikke-dekorative billeder skal have et tekstalternativ (også kaldet "alt-tekst"). Tekstalternativer bruges til at beskrive billeder for personer, som ikke kan se dem. Dette omfatter personer, som bruger skærmlæsere, når de er på internettet. Tekstalternativet skal beskrive billedet inden for konteksten af siden. Det skal fortælle de besøgende, hvad billedet betyder, og hvorfor det blev indsat.
  • Beholderelementet er tomt.
    Nogle roller er designet til at indeholde andre roller. Dette element har denne type rolle, men det indeholder ingen elementer, der kræver en ejer. Roller giver oplysninger om indholdsstruktur, og hvordan sideelementerne passer sammen.
  • Ujævn tekstafstand.
    Tekst bør ikke blive "justeret" (tilpasset til begge margener). Den bør i stedet for blive justeret til venstre, til højre eller til midten. Justeret tekst foretrækkes undertiden af designere, da det skaber rene, ens tekstblokke. Dette layout kan dog gøre teksten vanskeligere at læse. Det kan være særligt problematisk for personer med dysleksi, da den ujævne afstand mellem bogstaver og ord skaber distraherende "floder" med tomme mellemrum, der løber lodret ned gennem teksten.
  • Siden starter ikke med en overskrift på niveau 1.
    En overskrift på niveau 1 h1 fortæller brugeren, hvad siden handler om, før denne beslutter sig for at navigere igennem indholdet. Overskrifter bruges til at strukturere indhold i et hierarki efter betydning. Hvis en side starter med et andet overskriftsniveau, kan det skabe forvirring for brugeren.
  • Linjehøjde er fast.
    Line-height er angivet som fast ved hjælp af en absolut længdeenhed, f.eks. px, pt eller cm. Svagtseende personer bliver muligvis nødt til at zoome ind på tekst for at kunne læse den. Når linjehøjden er fast, skaleres den ikke proportionalt med teksten – hvilket påvirker både sidens læsbarhed og æstetik. Det er bedst at angive en linjehøjde, der er relativ i forhold til skriftstørrelsen, så de skaleres sammen.
  • Link mangler et tekstalternativ
    Links skal altid have et tekstalternativ. Linkteksten kan indsættes i HTML – den behøver ikke at være synlig for at bestå denne kontrol. Links, der repræsenteres med billeder eller ikoner, kan være problematiske for brugere, der er blinde eller er svagtseende.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Rent lydindhold (audio only) og rent videoindhold (video only) (forudindspillet)
    Det er en uforholdsmæssig stor byrde, hvis vi skal transskribere al gammelt lyd- og videoindhold, der måtte ligge på VIAs hjemmesider, produceret før september 2020. Fejlen forventes ikke udbedret, men vi transskriberer fremadrettet al video og lydmateriale.

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Analysen beror på en teknisk analyse udført med Siteimproves Accessibility værktøj NextGen. Der kan dog forekomme redaktørfejl, som vi muligvis ikke har nævnt i erklæringen, idet disse fejl ændrer sig løbende, og tilgængelighedserklæringen er et øjebliksbillede. En redaktørfejl kan eksempelvis være: Fejl i overskrifthierarkiet eller link uden tekstalternativ. Vi tilstræber en løbende uddannelse af vores redaktører, hvilket betyder et kontinuerligt fokus på at udbedre disse fejl. Vi håber at kunne udbedre størsteparten af vores webtilgængelighedsfejl i løbet af 2025.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.