Tilgængelighedserklæring

Lolland Kommune forpligter sig til at gøre webstedet https://byskolen.aula.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://byskolen.aula.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Lolland Kommune, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://byskolen.aula.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Vi benytter Monsidos værktøj til at screene indhold og funktioner for webtilgængelighed. Derudover gennemgår vi webstedet manuelt. Da kommunikationsløsningen er en aftale mellem Kombit og leverandøren Netcompany, afventer vi leverandørens udbedring af tekniske fejl og mangler.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Information
    Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie 1.3.1 - Information og relationer. Enkelte steder er der brugt formatering af tekst i stedet for overskrifter eller for at fremhæve informationen. Vi retter løbende disse redaktionelle fejl.
  • Kontrast
    Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie1.4.3 - Kontrast. Farvekontrasten mellem baggrund og tekst på knapper og på aktive faner i navigationens 4. niveau er ikke høj nok. Dette kan have betydning for dig, hvis du har nedsat syn eller er farveblind. Opsætningen skal løses af leverandøren.
  • Tekststørrelse
    Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie 1.4.4 - Ændring af tekststørrelse. Enkelte steder benytter vi fed eller kursiv for at fremhæve informationen. Teksten er ikke opmærket korrekt, og det kan have betydning for dig, hvis du benytter skærmlæser. Vi retter løbende disse redaktionelle fejl.
  • Overskrifter
    Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie 2.4.6 - Overskrifter og etiketter. Sitemap mangler en overskrift (H1), dette kan skabe uorden i læserækkefølgen for hjælpeteknologier. Der findes eksempler på, at indholdet ikke er struktureret korrekt, der mangler fx et overskriftsniveau. Dette har betydning for overblikket, hvis du benytter skærmlæser. Vi retter løbende disse redaktionelle fejl.
  • Realtioner
    Dette emne omhandler WCAG 2.1 succeskriterie 4.1.1 - Parsing. Der er eksempler på, at ID'er ikke er unikke, hvilket kan gøre, at hjælpeteknologier ikke gengiver indholdet korrekt. Dette kan især være til ulempe for dig, hvis du benytter skærmlæser.
  • PDF-filer
    PDF-filer markeret med _print i filnavnet samt print i link-teksten er som udgangspunkt ikke webtilgængelige, da de udelukkende er til print. Informationen fra filen vil være tilgængelig i tekst på webstedet. Har du udfordringer med at tilgå et dokument, så kontakt vores webmaster for yderligere hjælp.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi benytter Monsidos værktøj til at screene indholdet og funktioner for webtilgængelighed. Derudover gennemgår vi webstedet manuelt for at sikre rette beskrivelser af links, titler og alternative tekster. Som udgangspunkt skal mest mulig information være tilgængelige som HTML og ikke præsenteres i dokumenter. Hvis der er særlige områder, vi bør koncentrere os om, er du velkommen til at kontakte vores webmaster.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen gennem henvendelsesformularen eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.