Tilgængelighedserklæring

BRØNDBY KOMMUNE forpligter sig til at gøre webstedet https://www.brondby.dk tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.brondby.dk?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte BRØNDBY KOMMUNE, hvis du oplever, at der er ikketilgængeligt indhold på https://www.brondby.dk

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vi har anvendt anden metode.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikketilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikketilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikketilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Link kun vist med farve
    1 Opfattelig, 1.4 Adskillelig, A, 1.4.1 Anvendelse af farve. Vi er i gang med at lave en ny hjemmeside, og forventer at fejlen er løst primo 2021.
  • Knap mangler i egne formularer
    3 Forståelig, 3.2 Forudsigelig, A, 3.2.2 Ved input. Vi er i gang med at lave en ny hjemmeside med nyt formularmodul, og forventer at fejlen er løst primo 2021.
  • Farvekontrast er utilstrækkelig
    1 Opfattelig, 1.4 Adskillelig AA, 1.4.3 Kontrast (minimum). Vi er i gang med at lave en ny hjemmeside, og forventer at fejlen er løst primo 2021.
  • Indhold er ikke inkluderet i landemærker
    1 Opfattelig, 1.3 Tilpasset, A, 1.3.1 Information og relationer. Vi er i gang med at lave en ny hjemmeside, og forventer at fejlen er løst primo 2021.
  • Ingen mulighed for at springe over gentaget indhold
    2 Anvendelig, 2.4 Navigérbar, A, 2.4.1 Spring over blokke. Vi er i gang med at lave en ny hjemmeside, og forventer at fejlen er løst primo 2021.
  • Blanketter, skemaer samt vejledninger
    Vi har enkelte formularer som PDF-blanketter, Word-skemaer og indskannede trykte blanketter gemt som PDF samt vejledninger til disse på hjemmesiden, der ikke er tilgængelige. De vil løbende blive udfaset. De fleste formularer til brug for selvbetjeningsløsninger overholder lovgivningen
  • Tekstning af videoer
    Vi har enkelte stemnings-videoer af ældre dato, der ikke er undertekstet. De vil løbende blive udfaset.
  • Logo indeholder tekst
    1 Opfattelig, 1.4 Adskillelig , A, 1.4.5 Billeder af tekst. Vi er i gang med at lave en ny hjemmeside, og forventer at fejlen er løst primo 2021.
  • Manglende tekstalternativ
    1 Opfattelig, 1.1 Tekstbaserede alternativer, A , 1.1.1 Ikke tekstbaseret indhold. Nogle PDF-filer indeholder indskannede billeder i stedet for tekst. Vi er i gang med at lave uddrag af teksten som html, og udfaser de forældede PDF'er løbende.
  • Dagsordner og refetater
    Dagsordner og refetater fra politiske udvalg udarbejdet efter 23. September 2018 ligger som PDF-filer, der ikke altid overholder standarden. De vil løbende blive gennemgået og korrekt opmarkeret.
  • Lokalplaner
    Lokalplaner i PDF udarbejdet efter 23. September 2018 overholder ikke altid standarden. De vil løbende blive gennemgået og korrekt opmarkeret.
  • Videostreaming af kommunalbestyrelsesmøder
    1.2.4 Undertekster. AA. Der er ikke undertekster på live video- og audioudsendelser 1.2.2 Undertekster. A. Der er ikke undertekster på video- og audiooptagelser 1.2.5 Synstolkning. AA. Der er ikke lydbeskrivelse på videooptagelser. Så snart leverandøren udbyder mulighedene, vil de blive tilkøbt.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Synstolkning af video
    Succeskriterium 1.2.5 Synstolkning (forudindspillet), Niveau AA. I de få tilfælde, hvor al video information ikke alene leveres via det eksisterende lydspor, og videoen kun henvender sig til et lille antal personer, vil vi ikke gøre dem tilgængelige.
  • Byggesagsarkiv - indskannet arkivmaterale gemt som PDF
    Det vurderes at være en uforholdsmæssig stor byrde at alle rapporter skal gennemgåes og opsættes manuelt for at sikre tilgængeligheden i PDF'erne udstillet før og efter 23. September 2018.
  • Dagsordner og referater af ældre dato
    Dagsordner og refetater fra politiske udvalg udarbejdet før 23. September 2018, der ligger som PDF vil ikke blive gjort tilgængelige.
  • Lokalplaner af ældre dato
    Lokalplaner i PDF udarbejdet før 23. September 2018 vil ikke blive gjort tilgængelige.

Ikke omfattet af loven

  • Dokumenter lagt på websitet før 23. september 2018
    Politikker, planer, strategier mm. som stadig er gældende og publiseret før 23. september 2018 bliver først gjort tilgængelige når disse opdateres og vedtages på ny.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi er i gang med at lave en ny hjemmeside. Forventet lancering primo 2021.

Håndhævelse af webtilgængelighedsloven

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du forinden kontakte det offentlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Dette gør du via kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at det offentlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse via henvendelsesformularen.