Tilgængelighedserklæring

Boligselskabet Sjælland forpligter sig til at gøre webstedet https://bosj.dk/ tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://bosj.dk/?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Boligselskabet Sjælland, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på https://bosj.dk/

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vi har selv evalueret webstedet, Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Til at teste og vurdere webtilgængelig på bosj.dk har vi rent teknisk på løsningen manuelt gået punkterne igennem med udviklerne af platformen som detaljeret har defineret tilgængelighed i forhold til standarden. Design- og indholdsmæssig har vi brugt værktøjer som WAVE og Screaming Frog til at definere header struktur, manglende linkbeskrivelser, farvekontrast og lyd/billede og sitemap. Vi har brugt tastatur og skærmlæsere for at teste tilgængelighed med disse elementer. Vi har ikke brugt en automatiseret scanning af hele websitet, da vi gerne vil være mere grundige.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Opfatteligt med hjælpeteknologier
    Vi har 23. april 2024 lanceret et helt ny hovedsite, som tager udgangspunkt i WCAG 2.1. På dette primære site understøttes alle tilgængelighedskrav af den tekniske løsning. Hvad angår selvbetjeningsløsninger og centralt redaktionelt indhold vurderer vi at overholdesgraden er tæt på 100%. Hvad angår indhold publiceret af frivillige beboervalgte kan der forekomme en lavere grad af overholdelse hvad angår billeder uden korrekt beskrivelse og PDF-filer uden korrekt struktureret opmærkning af hierarkiet. Vores begrænsede subsites til arrangementer og studiekontrol overholder ikke ovenstående. Desuden kan det være svært at forstå indholdet i sammenhæng ved brug af hjælpeteknologier. Primært er det svært at forstå kontekst med skærmlæsere, da designet lægger op til visuel forståelse.
  • Nem at anvende
    Vores hovedsite lever op til dette. Vores begrænsede subsites til arrangementer og studiekontrol overholder ikke ovenstående. Desuden kan det være svært at forstå indholdet i sammenhæng ved brug af hjælpeteknologier. Primært er det svært at forstå kontekst med skærmlæsere, da designet lægger op til visuel forståelse.
  • Forståelige informationer og kontekst
    Vores hovedsite lever op til dette. Vores begrænsede subsites til arrangementer og studiekontrol overholder ikke ovenstående. Informationerne her mangler generelt en struktur, der er svær at håndtere for hjælpeværktøjer. Elementer er ikke alle defineret med funktion, som gør det svært for hjælpeteknologier at forstå rækkefølge og funktion.
  • Robust kode til hjælpeteknologier
    Vores hovedsite lever op til dette. Vores begrænsede subsites til arrangementer og studiekontrol overholder ikke ovenstående. Vores HTML kode er mangler generelt en struktur og opsætning, der er tilgængelig med hjælpeteknologier.

Uforholdsmæssig stor byrde

Ikke udfyldt

Ikke omfattet af loven

Ikke udfyldt

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi forventer, at det indenfor ca. 2 år bliver muligt at få opdateret vores begrænsede subsites til arrangementer og studiekontrol, så de overholder alle krav.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.