Tilgængelighedserklæring

Digitaliseringsstyrelsen forpligter sig til at gøre mobilapplikationen MitID app tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på MitID app?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om mobilapplikationens manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Digitaliseringsstyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på MitID app:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens mobilapplikationen overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Mobilapplikationen overholder standarden fuldt ud
  2. Mobilapplikationen overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Mobilapplikationen overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Mobilapplikationen overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret mobilapplikationen. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret mobilapplikationen
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Konsulentvirksomheden Sensus har i forbindelse med tilgængelighedsvurderingen gennemgået mobilapplikationen på både iOS og Android grundigt i forhold til de 43 kontrolpunkter i WCAG 2.1 AA, som beskrevet i de normative W3C-specifikationer Web Content Accessibility Guidelines version 2.1 (https://www.w3.org/TR/WCAG21/) og som fremgår af den europæiske standard EN 301 549 V3.1.1 (2019-11), kapitel 11. Denne standard danner grundlag for den danske webtilgængelighedslov, som også definerer kravene til offentlige mobilapplikationer. Vurderingen er desuden blevet foretaget i overensstemmelse med god skik for tilgængelighedstest. I modsætning til mobilapplikationer, hvor det er muligt at analysere sidernes kildetekst, har man i mobilapplikationer ikke adgang til kildeteksten. Det er derfor nødvendigt at vurdere tilgængeligheden med udgangspunkt i, hvorledes det fremstår og fungerer, herunder hvorledes de kan anvendes sammen med de indbyggede tilgængelighedsfunktioner på de mobile enheder (fx VoiceOver, Talk Back, Zoom, Høj Kontrast, Gråtonevisning). I den forbindelse er mobilapplikationerne blevet vurderet i forhold til kravene i EN 301 549 V3.1.1 (2019-11), kapitel 11 ”Open Functionality”.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på denne mobilapplikation. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Generelle krav til funktionel udførelse
    På både iOS og Android lever mobilapplikationen ikke op til de generelle krav til funktionel udførelse. Det beror sig på et manglende, digitalt alternativ til at kunne oprette sig som ny bruger på mobilapplikationen, hvis man har en funktionsnedsættelse der forhindrer en i at bevæge, pege og placere sin enhed korrekt.
  • iOS – WCAG 1.1.1 Ikke-tekstbaseret indhold
    Mobilapplikationen indeholder væsentlig grafisk indhold uden tilstrækkelige alternativtekster.
  • iOS – WCAG 1.3.1 Information og relationer
    Mobilapplikationen indeholder visuelle overskrifter.
  • iOS – WCAG 1.3.4 Retning
    Enkelte dele af mobilapplikationen (hvis man skal oprette sig med udenlandsk pas) er begrænset til én visningsretning.
  • iOS – WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
    Mobilapplikationen indeholder tekst, hvor der er mangelfuld kontrast mellem tekst og baggrundsfarven.
  • iOS – WCAG 1.4.4 Ændring af tekststørrelse
    Mobilapplikationen indeholder tekst, der ikke kan forstørres.
  • iOS – WCAG 1.4.11 Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Mobilapplikationen indeholder brugergrænsefladekomponenter og grafisk indhold med mangelfuld kontrast.
  • iOS – WCAG 2.1.1 Tastatur
    Mobilapplikationen indeholder komponenter, der ikke kan betjenes via (eksternt) tastatur.
  • iOS – WCAG 2.2.1 Justerbar tidsbegrænsning
    Mobilapplikationen indeholder en tidsbegrænsning, som ikke kan justeres, idet brugeren automatisk bliver ført til næste skærm ved oprettelse af bruger med udenlandsk pas.
  • iOS – WCAG 2.4.3 Fokusrækkefølge
    Mobilapplikationen indeholder fejl ved fokusrækkefølgen for tastaturbrugere (herunder skærmlæserbrugere), hvor indholdet ikke modtager fokus i en rækkefølge som er meningsgivende.
  • iOS – WCAG 2.5.2 Pegeannullering
    Mobilapplikationen indeholder komponenter, der ikke overholder kravene om pegeannullering, idet det ikke er muligt at annullere et tryk på en komponent.
  • iOS – WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
    Mobilapplikationen indeholder formularer og formularelementer, der mangler instruktioner, hvis brugeren skal oprette sig med udenlandsk pas.
  • iOS – WCAG 3.3.3 Fejlforslag
    Mobilapplikationen indeholder fejlforslag til inputfejl, der er utilstrækkeligt beskrivende. Disse hjælper dermed ikke brugeren med at rette deres fejl.
  • iOS – WCAG 4.1.2 Navn, rolle, værdi
    Mobilapplikationen indeholder komponenter, hvor navn, rolle eller værdi ikke er bestemt programmeringsmæssigt eller er misvisende.
  • Android – WCAG 1.1.1 Ikke-tekstbaseret indhold
    Mobilapplikationen indeholder væsentlig grafisk indhold uden tilstrækkelige alternativtekster.
  • Android – WCAG 1.3.1 Information og relationer
    Mobilapplikationen indeholder utilgængeligt indhold for skærmlæserbrugere.
  • Android – WCAG 1.3.4 Retning
    Enkelte dele af mobilapplikationen (hvis man skal oprette sig med udenlandsk pas) er begrænset til én visningsretning.
  • Android – WCAG 2.1.1 Tastatur
    Mobilapplikationen indeholder komponenter, der ikke kan betjenes via (eksternt) tastatur.
  • Android – WCAG 2.2.1 Justerbar tidsbegrænsning
    Mobilapplikationen indeholder en tidsbegrænsning, som ikke kan justeres, idet brugeren automatisk bliver ført til næste skærm ved oprettelse af bruger med udenlandsk pas.
  • Android – WCAG 2.4.3 Fokusrækkefølge
    Mobilapplikationen indeholder fejl ved fokusrækkefølgen for tastaturbrugere (herunder skærmlæserbrugere), hvor indholdet ikke modtager fokus i en rækkefølge som er meningsgivende.
  • Android – WCAG 2.4.7 Synligt fokus
    Mobilapplikationen indeholder komponenter, der ikke modtager synligt fokus (en synlig tastaturfokusindikator), når et eksternt hardwaretastatur er tilsluttet og anvendt til navigation.
  • Android – WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
    Mobilapplikationen indeholder formularer og formularelementer, der mangler instruktioner, hvis brugeren skal oprette sig med udenlandsk pas.
  • Android – WCAG 3.3.3 Fejlforslag
    Mobilapplikationen indeholder fejlforslag til inputfejl, der er utilstrækkeligt beskrivende. Disse hjælper dermed ikke brugeren med at rette deres fejl.
  • Android – WCAG 4.1.2 Navn, rolle, værdi
    Mobilapplikationen indeholder komponenter, hvor navn, rolle eller værdi ikke er bestemt programmeringsmæssigt eller er misvisende.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Intet at bemærke.
    Intet at bemærke.

Ikke omfattet af loven

  • Både på iOS og Android anvendes standardelementer, som kan indeholde tilgængelighedsfejl.
    Både på iOS og Android anvendes standardelementer, som kan indeholde tilgængelighedsfejl. Disse fejl omhandler blandt andet standard dialogvinduer samt manglende kontrast på standard fokusindikatoren. Det anses som god praksis så vidt muligt at anvende standardelementer udviklet af henholdsvis iOS og Android selv, hvorfor myndigheden ikke er ansvarlig for eventuelle tilgængelighedsfejl fundet ved dette indhold.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på mobilapplikationen.

Det offentlige organs beskrivelse:

Der foretages løbende tilretning af tilgængelighedsfejl. Der foretages en årlig WCAG-test af MitID løsningen - herunder MitID app.

Henvendelse til Digitaliseringsministeriet

Digitaliseringsministeriet fører tilsyn med, om Digitaliseringsstyrelsen overholder webtilgængelighedsloven.

Før du kontakter Digitaliseringsministeriet, skal du kontakte Digitaliseringsstyrelsen med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at Digitaliseringsstyrelsen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du skrive en henvendelse til Digitaliseringsministeriet på mail webtilgaengelighed@digmin.dk eller ringe på telefon 23 46 31 16.

Digitaliseringsministeriet vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsministeriet anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.