Tilgængelighedserklæring

Region Nordjylland forpligter sig til at gøre webstedet MineAftaler tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på MineAftaler?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Region Nordjylland, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på MineAftaler

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Webstedet overholder standarden fuldt ud
  2. Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Webstedet overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav). 

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret webstedet
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode.

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Ekstern part har testet og vurderet applikationen og har udfyldt fyldestgørende testrapport, som er udleveret og gennemgået med applikationsleverandøren.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter. 

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Ikke-tekstbaseret indhold
    Appens logo har intet tekstalternativ ud over en datoangivelse. Det betyder at fx blinde skærmlæserbrugere ikke vil få formidlet hvem der ejer / er afsender på appen. Der afventes aftale vedr. rettelser fra leverandør.
  • Information & Relationer
    Generelt er dialogbokse og overlay vinduer ikke kodet korrekt. Det betyder at eksempelvis blinde skærmlæserbrugere forbliver i det bagvedlæggende indhold og ikke nødvendigvis har mulighed for at opdage det indhold, der er fremkommet i et overlay. Der afventes aftale vedr. rettelser fra leverandør.
  • Retning
    Skærmbillederne tilpasser sig ikke til landskabsvisning. Det betyder at fx en bruger med motoriske handicaps, som har sin device spændt fast i en bestemt retning kan have svært ved at betjene appen/nødvendigvis kan betjene appen. Der afventes aftale vedr. rettelser fra leverandør.
  • Kontrast (Minimum)
    Kontrastniveauet mellem tekst og baggrund er utilstrækkeligt på den aktuelt valgte fane. Det betyder at mennesker med mindre synsnedsættelser fx ældre mennesker kan have svært ved at læse teksten. Der afventes aftale vedr. rettelser fra leverandør.
  • Ændring af tekststørrelse
    Appen understøtter ikke forstørret tekst gennem operativsystemets indstillinger til større tekst. Det betyder, at brugere med mindre synsnedsættelser f.eks. ældre mennesker kan have svært ved at læse teksten. Der afventes aftale vedr. rettelser fra leverandør.
  • Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold
    Farven, der indikerer hvilken fane der er valgt, har ikke tilstrækkelig kontrast. Det betyder at brugere med mindre synsnedsættelser fx ældre mennesker kan have svært ved at se hvilken fane der aktuelt er valgt. Der afventes aftale vedr. rettelser fra leverandør.
  • Tastatur
    Størstedelen af indholdet kan ikke få fokus og betjenes fra tastatur. Det betyder at f.eks. mennesker med motoriske handicaps, som benytter tastaturinput ikke vil have mulighed for at bruge appen. Der afventes aftale vedr. rettelser fra leverandør.
  • Synligt Fokus
    Der mangler synligt tastaturfokus på flere af de elementer som kan nås med tastatur. Det betyder at fx mennesker med motoriske handicaps, som navigerer ved hjælp af et tastaturinterface, ikke har mulighed for at se hvor i appen de har fokus. Der afventes aftale vedr. rettelser fra leverandør.
  • Navn, Rolle, Værdi
    Generelt er modalvinduer ikke kodet korrekt. Det betyder fx at blinde skærmlæserbrugere slet ikke får fokus på dem, når de åbner. I andre tilfælde lander fokus et vilkårligt sted i vinduet. Der afventes aftale vedr. rettelser fra leverandør.
  • Fejl på skærmbilleder
    Der er fejl på specifikke skærmbilleder i appen. Der afventes aftale vedr. rettelser fra leverandør.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.

Det offentlige organs beskrivelse:

Region Nordjylland arbejder løbende med at forbedre webtilgængeligheden for egne apps, og er i dialog med leverandører om forbedring af øvrige apps.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at den offentlige myndighed eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til monitorerings- og tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. Du kan ikke forvente at få svar på din henvendelse, medmindre Digitaliseringsstyrelsen har behov for yderligere uddybning.