Tilgængelighedserklæring

PRAKTISERENDE LÆGERS ORGANISATION forpligter sig til at gøre mobilapplikationen Min Læge tilgængeligt, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer.

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Min Læge?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om mobilapplikationens manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte PRAKTISERENDE LÆGERS ORGANISATION, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Min Læge:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens mobilapplikationen overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Mobilapplikationen overholder standarden fuldt ud
  2. Mobilapplikationen overholder standarden delvist (overholder de fleste krav)
  3. Mobilapplikationen overholder ikke standarden (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Mobilapplikationen overholder standarden fuldt ud

Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret mobilapplikationen. Her er kategorierne:

  1. Det offentlige organ har selv evalueret mobilapplikationen
  2. Vurdering er foretaget af ekstern part
  3. Det offentlige organ har anvendt anden metode

Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part

Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: Min Læge (Andriod) har været udtaget til WCAG-tilsyn af Digitaliseringsstyrelsen. Tilsynet gennemført af et konsortium af private leverandører bestående af Inklusio ApS, Inqlude IT ApS og Special Minds ApS med underleverandører, som tilsammen dækker forskellig ekspertise inden for webtilgængelighed.

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på denne mobilapplikation. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. Ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. Ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. Ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Meningsfuld rækkefølge på forsiden
    På forsiden af Min Læge app findes en såkaldte karrusel af kort, der muliggør vandret navigation, men som kan forstyrre oplæsning.
  • Retning
    Appen kan kun benyttes i lodret visning
  • Spørgeskemaer
    Der gøres ikke opmærksomt på relation og sammenhæng mellem (tekst) inputfelt og den tilhørende etiket/overskrift. Dette betyder, at etiketten ikke bliver oplæst, når inputfeltet kommer i fokus.

Uforholdsmæssig stor byrde

Intet at angive

Ikke omfattet af loven

Intet at angive

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på mobilapplikationen.

Det offentlige organs beskrivelse:

Efter modtagelse af tilsynsrapport (okt. 2022) er Min Læge app (både iOS og Android) blevet opdateret på flere af de områder, hvor tilsynet fandt brud på tilgængelighedskrav. Tilsynet vurderede Min Læge app til 471 point ud af 500. Med de efterfølgende opdateringer - på begge platforme - anses appen nu at opnå mere end 476 point, hvormed "Mobilapplikationen overholder standarden fuldt ud". Kommende opdateringer og videreudvikling af appen vil fremover altid blive testet ift. gældende tilgængelighedskrav.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for mobilapplikationen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.