Sundhedsdatastyrelsen forpligter sig til at gøre webstedet Min Graviditet (Android) tilgængeligt, jf. ”Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer”.
Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).
Du kan kontakte Sundhedsdatastyrelsen, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på Min Graviditet (Android)
Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.
Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus kan være:
Det offentlige organ oplyser at: Webstedet overholder standarden delvist (overholder de fleste krav).
Det offentlige organ skal derudover beskrive, hvordan de har evalueret webstedet. Her er kategorierne:
Det offentlige organ angiver metoden som: Vurdering er foretaget af ekstern part.
Det offentlige organ beskriver vurderingsmetoden som: I overensstemmelse med god praksis på området og jf. EU-standarden EN 301 549, har Sensus foretaget tilgængelighedsvurderingen af mobilapplikationen i forhold til de 44 kontrolpunkter i WCAG 2.1 AA som beskrevet i de normative W3C-specifikationer Web Content Accessibility Guidelines version 2.1 (https://www.w3.org/TR/WCAG21/), og som fremgår af den europæiske standard EN 301 549 V3.2.1 (2021-03), kapitel 4, 5 og 11. Denne standard danner grundlag for den danske webtilgængelighedslov, som også definerer kravene til offentlige mobilapplikationer. Vurderingen er desuden blevet foretaget i overensstemmelse med god skik for tilgængelighedstest med anvendelse af smartphone og tablet. I modsætning til websteder, hvor det er muligt at analysere sidernes kildetekst, har man i mobilapplikationer ikke adgang til kildeteksten. Det er derfor nødvendigt at vurdere tilgængeligheden med udgangspunkt i, hvorledes mobilapplikationer fremstår og fungerer, herunder hvorledes de kan anvendes sammen med de indbyggede tilgængelighedsfunktioner i Android (fx Talk Back, Tekststørrelse, Zoom og Farvefiltre). I den forbindelse er mobilapplikationen blevet vurderet i forhold til kravene i EN 301 549 V3.2.1 (2021-03), kapitel 11 ”Open Functionality”.
Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.
Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter
Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på dette websted. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.
Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:
Intet at angive
Ikke udfyldt
Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på webstedet.
Det offentlige organs beskrivelse:
Sundhedsdatastyrelsen har udarbejdet en handleplan for, hvordan webtilgængeligheden kan forbedres i forbindelse med videreudvikling af appen Min Graviditet som en del af den samlede digitalisering af graviditetsforløbet. I løbet af 2025 erstattes papirjournalerne, vandrejournal og svangerskabsjournal, med en digital løsning. I den forbindelse opdateres Min Graviditet app til at indeholde data fra den digitale vandrejournal og svangerskabsjournal - og her vil der i samme ombæring rettes der op på elementer, som ikke overholder krav til webtilgængelighed.
Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.
Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.
Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for webstedet, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.
Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.
Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.