Tilgængelighedserklæring

Aalborg Universitet forpligter sig til at gøre mobilapplikationen AAU Student tilgængelig, jf. Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapplikationer (herefter 'webtilgængelighedsloven').

Oplever du, at der er ikke-tilgængeligt indhold på AAU Student?

Her har du mulighed for at underrette det ansvarlige offentlige organ om webstedets manglende overholdelse af tilgængelighedskrav i webtilgængelighedsloven. Derudover har du også mulighed for at anmode om oplysninger, som det ansvarlige offentlige organ eventuelt har undtaget i medfør af lovens § 1, stk. 5 (undtagelse af indhold) og § 3, stk. 2 (uforholdsmæssig stor byrde).

Du kan kontakte Aalborg Universitet, hvis du oplever, at der er ikke-tilgængeligt indhold på AAU Student:

Du bør ikke angive fortrolige eller følsomme personoplysninger som fx personnummer og helbredsoplysninger, når du kontakter det offentlige organ.

Overholdelsesstatus

Som offentligt organ skal man angive, i hvilket omfang ens mobilapplikation overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Overholdelsesstatus skal udelukkende afspejle indhold omfattet af loven, og ikke tage højde for retmæssigt undtaget indhold. Overholdelsesstatus kan være:

  1. Mobilapplikationen overholder loven fuldt ud
  2. Mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
  3. Mobilapplikationen overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)

Det offentlige organ oplyser: Mobilapplikationen overholder loven delvist (overholder de fleste krav)

Evalueringsrapporter

Det offentlige organ har mulighed for at henvise til eventuelle evalueringsrapporter.

Det offentlige organ oplyser: Ingen henvisning til evalueringsrapporter

Ikke-tilgængeligt indhold

Det offentlige organ har kategoriseret det ikke-tilgængelige indhold på denne mobilapplikation. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter samt en forklarende tekst. Et emne kan fx være manglende alternative tekster.

Ikke-tilgængeligt indhold inddeles i tre kategorier, og omhandler funktion eller indhold, der:

  1. ikke overholder webtilgængelighedsloven.
  2. ikke overholder webtilgængelighedsloven og falder ind under undtagelsen om en uforholdsmæssig stor byrde, fx en rapport eller vejledning der er meget omfangsrig og med en lille læserskare.
  3. ikke er omfattet af webtilgængelighedsloven, som fx tekstning af videoer, der sendes live.

Overholder ikke webtilgængelighedsloven

  • Ikke-tekstbaseret indhold (Succeskriterie 1.1.1)
    Flere ikoner overholder på nuværende tidspunkt ikke størrelseskravet. Vi er i gang med at kortlægge fejlene og forventer dem løst hurtigst muligt.
  • Afkodning af struktur (Succeskriterie 1.3.1)
    Strukturen er ikke altid let at afkode i appen på nuværende tidspunkt. Vi er i gang med at kortlægge fejlene og retter dem løbende med nye opdateringer.
  • Oplæsning i korrekt rækkefølge (Succeskriterie 1.3.2)
    Oplæsning af indholdet i appen sker ikke altid i den korrekte rækkefølge. Vi er i gang med at kortlægge fejlene og retter dem løbende med nye opdateringer.
  • Farvekontrast på tekstbaseret indhold (Succeskriterie 1.4.3)
    Flere steder, særligt under "Feel Good" overholder teksten ikke farvekonstrasten på nuværende tidspunkt. Vi er ved at kortlægge fejlene og retter op på dem løbende med nye opdateringer.
  • Ændring af tekststørrelse (Succeskriterie 1.4.4)
    Flere steder i appen skalerer teksten ikke som det kræves. Vi er i gang med at finde en løsning, og forventer det løst snarest muligt.
  • Farvekontrast på ikke-tekstbaseret indhold (Succeskriterie 1.4.11)
    På nuværende tidspunkt overholder flere elementer ikke kravet til farvekontrasten. Vi er i gang med at kortlægge fejlene og forventer at rette op på fejlene med nye opdateringer.
  • Tekstafstand (Succeskriterie 1.4.12)
    Vi er ved at kortlægge, hvorvidt appen overholder dette krav. Vi foretager ændringer af appen, når appen skal opdateres igen.
  • Fokusrækkefølge (Succeskriterie 2.4.3)
    Vi er ved at kortlægge, hvorvidt appen overholder dette krav. Vi foretager ændringer af appen, når appen skal opdateres igen.
  • Overskrifter (Succeskriterie 2.4.6)
    Siden "Kalender" overholder ikke kravet, da den mangler en beskrivelse af indholdet på siden. Vi arbejder på en løsning som sættes i produktion snarest muligt.
  • Pegebevægelser (Succeskriterie 2.5.1)
    Under "Feel Good" overholdes kravet ikke flere steder på nuværende tidspunkt. Vi er i gang med at kortlægge fejlene og forventer dem løst hurtigst muligt.
  • Strømligning af navn (Succeskriterie 2.5.3)
    Vi er ved at kortlægge, hvorvidt appen overholder dette krav, og retter eventuelle fejl løbende.
  • Adfærd i filter (Succeskriterie 3.2.2)
    Appen overholder ikke til kravet til fulde under "Nyheder", "Events", "Links" og "Kantine", hvor der mangler beskrivelse af, hvad der sker, når man abonnerer på forskellige lister. Vi retter fejlen løbende med nye opdateringer.
  • Indentifikation af fejl (Succeskriterie 3.3.1)
    Når der er mangler eller fejl i tekst indsat i et inputfelt, mangler der flere steder i appen en beskrivelse af, hvordan man kan rette op på denne fejl/mangel. Vi er ved at kortlægge fejlene og retter fejlene løbende.
  • Navn og rolle (Succeskriterie 4.1.2)
    Vi er ved at kortlægge, hvorvidt appen overholder dette krav, og retter eventuelle fejl løbende.
  • Statusbeskeder (Succeskriterium 4.1.3)
    Appen overholder ikke dette krav. Vi er ved at kortlægge, hvordan vi løser fejlene og vil løbende rette fejlene i takt med nye opdateringer af appen.
  • Tastatur (Succeskriterium 2.1.1)
    Appen overholder ikke dette krav. Vi er ved at kortlægge, hvordan vi løser fejlene og vil løbende rette fejlene i takt med nye opdateringer af appen.
  • Telefonens retning (Succeskriterie 1.3.4 & 1.4.10)
    Appen kan på nuværende tidspunkt ikke roteres til liggende position. Vi ønsker at muliggøre rotering af appen på sigt, og indtil da henviser vi til to alternativer til brugerne. Alternativerne er www.moodle.dk, som kan bruges i en browser og dermed bruges i liggende position.

Uforholdsmæssig stor byrde

  • Synstolkning (Succeskriterie 1.2.5)
    Videoerne i appen er ikke synstolkede i underteksterne. Vi udskifter løbende videoerne i takt med at nye bliver producerede, og vil derfor ikke bruge tid på at synstolke de eksisterende videoer, som skal udskiftes.

Ikke omfattet af loven

  • Linkbeskrivelse (Succeskriterie 2.4.4)
    Indholdet under "Kalender", "Kurser" og "Kantine" består af tredjepartsindhold, hvilket vi ikke har kontrol over, og vi kan derfor ikke garantere for, hvorvidt indholdet overholder kravet.
  • Sprog (Succeskriterie 3.1.1)
    Indholdet under "Kalender", "Kurser" og "Kantine" består af tredjepartsindhold, hvilket vi ikke har kontrol over, og vi kan derfor ikke garantere for, hvorvidt indholdet overholder kravet.

Initiativer for at opnå en højere grad af webtilgængelighed

Det offentlige organ har mulighed for at beskrive, hvad de gør for at opnå en højere grad af webtilgængelighed på mobilapplikationen.

Det offentlige organs beskrivelse:

Vi har lært mere om, hvordan vi kan gøre alle dele af appen tilgængelige, og vi er blevet klogere på, hvilke ændringer, der skal til, for at følge loven om webtilgængelighed. Vi har det seneste år arbejdet på et nyt design og nye funktionaliteter, der på sigt kan etableres i appen, så appen i fremtiden kan overholde alle krav.

Henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, om webtilgængelighedsloven overholdes.

Før du kontakter Digitaliseringsstyrelsen, skal du kontakte den ansvarlige myndighed eller det offentligretlige organ med henblik på at løse webtilgængelighedsproblemet. Det gør du ved hjælp af kontaktinformationen, der fremgår øverst i denne tilgængelighedserklæring.

Hvis du oplever, at myndigheden eller det offentligretlige organ, der har ansvaret for mobilapplikationen, ikke svarer tilfredsstillende på din henvendelse, kan du sende en henvendelse til Digitaliseringsstyrelsen på mail webtilsyn@digst.dk eller indtale en besked på telefon 20 16 36 12.

Digitaliseringsstyrelsen vurderer din henvendelse og vender tilbage inden 10 arbejdsdage.

Digitaliseringsstyrelsen anvender henvendelserne som input til tilsynsindsatsen for overholdelse af webtilgængelighedsloven. For henvendelser, der ikke er relateret til webtilgængelighed, skal du kontakte den relevante myndighed direkte.